Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

seriál k 17. listopadu

Tatra nezná bratra: Československá auta zaujala Evropu i celý svět!

Ivan Berka
Ivan Berka
Publikováno 3. 11. 2019

V nedělním dílu seriálu k třicátému výročí sametové revoluce se podíváme, v jakých autech se tenkrát jezdilo. Konkrétně na vozy domácí výroby, a to osobní i nákladní. Zejména v těch nákladních jsme patřili k evropské špičce. Tatry, Pragovky či LIAZky znal ale celý svět.

Škoda Favorit bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co mladoboleslavská automobilka za socialismu vyrobila. Spojila se italskou karosářskou firmou Bertone a vzniklo tak první české auto s motorem i pohonem vpředu a pětistupňovou převodovkou. Šéfkonstruktér Petr Hrdlička na příkaz komunistické vlády vůz vyvinul v rekordním čase dvou a půl roku.


Favorit stál 84 600 korun, tedy 28 tehdejších měsíčních platů. Přepočteno na současné ceny by vyšel téměř na milion. A jako u všeho za socialismu odpověď prodavačů byla: Nemáme, zeptejte se příští týden. "Lidi nocovali v mototechnách. Dělaly se pořadníky," popsal zakladatel Retro Auto Muzea Strnadice Libor Kucharski.

 


Zbytek národa jezdil ve starších modelech. Třeba ve Škodě 105 či 120. Tou jezdíval třeba i budoucí prezident Klaus. Auto nemělo žádné deformační zóny. Už jen proto, že kufr byl vpředu. Tlačila ho zadní náprava. Lidé na zimu vylepšovali jeho horší jízdní vlastnosti třeba tím, že do kufru dávali zátěž v podobě pytle s cementem. Pak prý vyjeli každý kopec.


Škoda 100 vařila a kouřila. Ovšem dala se opravit na každém dvorku, což je u dnešních aut už nemožné. Zkrátka lidové vozítko. A populární MBéčko. "Rychlost sice nevelká, ale pocit z jízdy veliký," popsal hrdý majitel MBéčka Zbyněk Najman.


A vynechat nesmíme ani Škodu 1203. Objevila se ve všech modifikacích. Od dodávkových a sanitních vozů, přes pohřební i jako mikrobus.

 


Komunističtí papaláši se vozili v osmiválcích Tatra 603. Měla kromě tří míst vzadu i tři vpředu. Uprostřed vepředu měla sedět sekretářka.


Později se vozili vylepšenou verzí 613. Tím lepším, co Československo světu dalo, byla nákladní auta. LIAZku, která porážela všechny v závodech Paříž-Dakar. Nezničitelný, původně vojenský speciál Praga V3S, či kopřivnické Tatry 138 a 148, u kterých zlidovělo rčení, že Tatra nezná bratra.
 

rod TN.cz