trasování nakažených

Hygiena nedostihne tisíce kontaktů. Lidé nechtějí zvedat cizí čísla

Téma:

Desetitisíce telefonních hovorů uskuteční za jeden den zaměstnanci hygieny a call center kvůli trasování. Dovolají se prý v asi 70 procentech případů. I to je důvod, proč se trasování často protahuje a v krajích zůstávají každý den stovky až tisíce nedořešených kontaktů.

Lidé z call center hygieny se snaží obvolávat lidi s pozitivním výsledkem testů na koronavirus v co nejkratším čase. "Oslovujeme testovaného pacienta do 24 hodin. Pochopitelně ten čas závisí na počtu osob, které máme v daném termínu oslovit," vysvětluje ředitel sekce ochrany a podpory veřejného zdraví hygienické stanice na Vysočině Jiří Kros.

 

"Někdy jich máme 700, někdy 300, i méně. Čili záleží na tom, kolik stihneme, ale denně kolem 400 pozitivních. Takže to jsou ty první hovory," říká ředitelka jihočeské hygienické stanice Kvetoslava Kotrbová.

 

Třeba na Plzeňsku prý obvolají většinu kontaktů nakažených do čtyř dnů. Operátorů linek je ale stále málo. Na Ústecku má přibýt dalších asi dvacet lidí. Zrychlit trasování teď pomáhá sebereportování.

 

 

 

"Během jednoho kliknutí a pár vteřin je ten formulář načten, my potom s tím člověkem velice krátkým rozhovorem jenom zkontrolujeme údaje," popisuje proces ředitelka ústecké hygienické stanice Lenka Šimůnková.

 

Jedná se hlavně o údaje o lidech, kteří s pozitivně testovaným byli v kontaktu. Bez vyplněného formuláře může první telefonát trvat i přes půl hodiny.

 

"Třetí hovory, to znamená hovory s kontakty pozitivně testovaných, jsou navolávány maximálně do 48 hodin," informoval mluvčí moravskoslezské hygieny Aleš Kotrla. Zjišťují, jestli dotyčný pociťuje nějaké příznaky nemoci nebo už byl covid pozitivní. Ptají se i na osobní údaje.

 

 

 

Trasování kontaktů hygienickou stanicí ve Zlíně většinou zabere jeden až dva dny. "V průměru trvá jeden hovor deset až dvacet minut a jeden pracovník call centra během dne zvládne obvolat i třicet klientů," sdělila mluvčí zlínské hygieny Adéla Kousalová.

 

Neobvolané kontakty často přibývají kvůli neochotě lidí zvednout neznámé číslo. Telefonáty kvůli trasování se provádí z pevných linek. Jejich seznam je dostupný na internetových stránkách ministerstva zdravotnictví.

Petr Bača, Kateřina Sejková TN.cz