Nákupy on-line

Inspekce kontrolovala e-shopy! Výsledky byly naprosto tragické

Nakupování přes internet - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Nakupování přes internet - ilustrační foto
Téma:

Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla v roce 2015 1 194 kontrol provozovatelů e-shopů. Výsledky byly doslova alarmující. V 990 případech narazili inspektoři ČOI na nějaké pochybení. Inspektoři rozdali celkem 825 pokut v celkové výši přes 4 miliony korun.

Inspektoři ale upozorňují na to, že se při kontrolách zaměřují převážně na ty prodávající, s nimiž již měli negativní zkušenosti, a také na ty, na něž je upozornili sami spotřebitelé. Takových podnětů dostala Česká obchodní inspekce v předchozím roce 5 178.

 

Spotřebitelé si nejčastěji stěžovali na způsob vyřízení reklamace, nedodání předem zaplaceného výrobku, na dodání jiného zboží, nebo, že jim přišlo poškozené či nekompletní zboží, nebo použité místo nového. Někteří prodejci zase nakupujícím nevraceli peníze při odstoupení od smlouvy. Nakupující inspekci také upozorňovali na zboží, o kterém se domnívali, že je padělkem. Meziročně stoupl počet podání spotřebitelů o 7 %.

 

"Vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování u nás, je výsledkem monitorování a následných kontrol těch obchodníků, kteří neplní formální povinnosti stanovené právními předpisy. Například těch, kteří ani po dvou letech platnosti nového občanského zákoníku do svých obchodních podmínek nezapracovali změny, které zákon přináší," uvedl Mojmír Bezcený, ústřední ředitel ČOI.

 

 

Inspekce varuje pak především před zahraničními e-shopy, zejména těmi sídlící mimo území Evropské unie. Levné nakupování z čínských e-shopů je přitom mezi Čechy stále populárnější. Vyřizování reklamací v těchto obchodech bývá zdlouhavé, složité a často zákazník odchází nespokojen.

 

"Doporučuji proto spotřebitelům, aby si před uzavřením smlouvy ověřovali, u koho a kde nakupují, a aby zvážili míru rizika spojenou s nákupem online," dodal ředitel ČOI Bezcený.

 

 

A jaká pochybení byla nejčastější? Inspekce odhalila celkem 823 případů klamavých obchodník praktik, tedy například případů, kdy obchodník zákazníkovi poskytl neúplné nebo zavádějící informace. V 497 případech nedostali zákazníci řádné informace o tom, jak produkt reklamovat. Formální náležitosti přijetí a vyřízení reklamace porušilo 155 provozovatelů e-shopů.

 

Vzhledem k množství pochybení a skutečnosti, že se tato forma nakupování stává stále populárnější, budou monitorování a kontroly e-shopů prioritou České obchodní inspekce i v letošním roce.
 

vbo TN.cz