Nastartujme Česko

Čeká nás zdražení a výpadek potravin kvůli kvótám, řekl ředitel Tesca

Karel Kopeček
Karel Kopeček, Tatiana Skoumalová
Aktualizováno 18:57
21.1. 2021 15:37

Sněmovna ve středu schválila novelu zákona o potravinách. Podle ředitele Tesca to povede ke zdražení potravin a omezení nabídky. V pořadu Nastartujme Česko o tom ve čtvrtek mluvil Patrik Dojčinovič, ředitel jednoho z největších prodejních řetězců na českém trhu.

Odborníci varují, že nový zákon, který obchodníkům ukládá, aby prodávali minimálně 55 procent potravin z českých zdrojů, bude znamenat zdražení. Totéž si myslí i Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco ČR, host čtvrtečního pořadu TN.cz Nastartujme Česko.

 

České produkty by v prodejnách s plochou nad 400 metrů od příštího roku měly tvořit 55 procent potravinového sortimentu. Podíl tuzemských produktů by měl navíc meziročně stoupat a v roce 2028 už by české produkty tvořily více než 70 procent sortimentu.

 

 

"Česká republika není schopná produkovat to, jaký objem prodává," tvrdí Patrik Dojčinovič. S tím, že podle něj není Česko soběstačné. "Tento návrh odmítáme jako Tesco. Není to potřeba a je to v rozporu s Evropskou unií," říká Dojčinovič.

 

Anketa

Souhlasíte s tím, aby v obchodech bylo více českých potravin?

Hlasovalo 931 lidí.

"Pro českého zákazníka nastane omezení nabídky, zdražení a může se stát, že dojde k výpadku některých potravin," predikuje Dojčinovič. Zdražení by se podle něj týkalo hlavně ovoce, zeleniny a masa. "Problém soběstačnosti bychom měli řešit jinak než kvótami a omezením zákazníka v jeho výběru," myslí si.

 

 

"Ve společnosti Tesco už nyní splňujeme 70% poměr," dodává Dojčinovič. Ale český zákazník by podle něj měl mít možnost si vybrat, jaký produkt si bude kupovat a odkud. "Naši dodavatelé jsou proti tomuto zákonu, protože by museli primárně dodávat na český trh," říká ředitel supermarketu.

 

Za prodej potravin dvojí kvality, tedy podobných jako výrobky ze zahraničí, ale s jiným, často "horším" složením, bude nově hrozit pokuta až 50 milionů korun. Pokutován by ale podle Dojčinoviče rozhodně neměl být ten, kdo produkty prodává. "Výrobky vlastní značky," vysvětluje.

 

 

"My nesnižujeme kvalitu, aby to bylo levnější. Z pohledu konkurence schopnosti by to nedávalo smysl. A my nejsme schopní kontrolovat, jestli dodavatel nám dává skutečně to, co píše na obalu," doplňuje. 

 

Koronavirová krize se na nákupu jídla také projevila. "Zákazníci nakupují méně často, ale s plnějšími nákupními košíky. Více se doma vaří, peče a zvýšil se prodej polotovarů," nastiňuje Dojčinovič.

TN.cz