Vaše téma

Airbus mohl trefit meteorit, spíš šlo ale o bombu, tvrdí expert

Téma:

Po letecké havárii ruského letadla na Sinaji vzrostla mezi lidmi panika. Rusové hromadně ruší cesty do zahraničí, protože se bojí létat. Jsou tyto obavy oprávněné? Nejen na tuto otázku odpovídal v pořadu Vaše téma bývalý pilot a expert na létání Ladislav Keller.

O příčinách pádu ruského letounu Airbus A321 se toho zatím moc neví. Spekuluje se o technické závadě, bombě uvnitř letadla, ale třeba i teroristickém útoku. Definitivní odpověď dá až vyšetřování a záznamy z černých skříněk.

 

"Všechny informace, které jsou momentálně k dispozici, ukazují, že v zavazadlovém prostoru letadla byla bomba. Nemůžeme to ale zatím ani potvrdit, ani vyloučit. Mohlo jít taky o technickou závadu nebo srážku s meteoritem. Já se přikláním k bombě," uvedl letecký expert Ladislav Keller.Podle něj budeme znát příčinu pádu nejdříve za rok.

 

Ačkoli jsou bezpečnostní kontroly na letištích poměrně důkladné, vždy se najde skulinka, jak je obejít. "Pokud šlo skutečně o bombu, nemusel ji do letadla donést pasažér, mohl to být klidně být někdo z posádky. To ale ukáže až vyšetřování," myslí si Keller.

 

Panika ohledně létání je podle něj zbytečná, hrozba teroristických útoků je téměř nulová. "V Egyptě jsou výšková omezení kvůli bojovníkům Islámského státu, protože by mohli použít protiletadlové prostředky. Lidé se ale nemusí bát létat, tam, kde se bojuje, se nelétá. V současnosti letadla volí delší ale bezpečnější trasy," tvrdí pilot.

 

 

Daleko nebezpečnější než létání je jízda autem a dokazuje to i statistika. "Můžu to dokázat na příkladu. Za sledované období zahynulo při pádu letadla 522 lidí na celém světě, za stejnou dobu zemřelo jen na českých silnicích lidí 640," dokládá odborník.

 

Ani výbuch bomby v letadle ale ještě nemusí znamenat jistou smrt. "Záleží na tom, jak velká jsou poškození a v jaké výšce bomba exploduje. Pokud vybouchne ve velké výšce, dojde k dekompresi a lidem tím tlakem prasknou bubínky nebo třeba cévky v nose. Bez kyslíku potom dochází k poškození mozku," popisuje Keller. V nižších výškách ještě lze uvažovat o nouzovém přistání.

 

Lidé mají často strach z toho, že letadla jsou stará a nejsou tolik bezpečná. "Nehody nejsou v poslední době zaviněny technickým stavem letadel. Statisticky je nejrizikovějším faktorem člověk, který nehodu zaviní v 70 % případů. Nehody má na svědomí také špatné počasí," vysvětluje letecký expert. Turbulencí se ale lidé podle něj bát nemusí, pilot totiž dokáže vyhodnotit, která je nebezpečná a do té se nelétá.

 

Letadla jsou testována tak, aby dokázala létat i při poruše. "Letadlo je konstruováno tak, aby bylo schopné letět i s jedním motorem a jen jedním generátorem ze tří. Horší jsou multifunkční závady, například když úlomky motoru přetrhnou vedení hydrauliky. Nebezpečný je také střet s ptáky, ale letouny jsou konstruovány tak, aby to motor zvládnul," uklidňuje Keller.

 

Všechny díly pořadu Vaše téma si můžete přehrát zde.

 

Ladils Keller pochází z Moravce na Žďársku. Vystudoval Vysokou vojenskou leteckou školu a od té doby se živí jako profesionální pilot, nejprve u vládní letky, později ve společnostech Travel Servis, ČSA nebo Sam Air. Jeho velkým koníčkem jsou rádiem řízené modely letadel a vrtulníků. Je ženatý, má tři dospělé děti a čtyři vnoučata.
 

mom TN.cz