Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Zákazníci ruší objednávky

Další problémy pro Boeing! Kvůli nehodám ho vyšetřuje i FBI

Společnost Boeing se potýká s dalšími problémy. Poté co během šesti měsíců havarovaly dva stroje typu 737 Max 8, ve kterých zemřelo téměř 350 lidí, firmu začala ji vyšetřovat FBI. Výrobce letadel navíc přichází o zákazníky. První zemí, která zrušila nákup těchto letadel, je Indonésie. Firma Boeing se proto rozhodla letadla dodávat s novými bezpečnostními prvky, které by měly dalším nehodám předejít.

Haváriím dvou Boeingů možná mohly předejít bezpečnostní prvky, které standardně nepatří do výbavy strojů a letecké společnosti si za ně musí připlatit. Jedná se o varovná světla, která piloty upozorní na chybná data z klíčových senzorů. Ani jeden z havarovaných strojů je neměl.

 

"Varovné nástroje by měly patřit ke standardní výbavě. Jsou důležité pro piloty, aby věděli, že data jednotlivých senzorů nesouhlasí. Boeing toto vybavení dodával jako volitelné, protože mohl vydělat jeho prodejem," vysvětlil letecký expert Scott Hamilton.

 

Boeing se podle agentury AFP rozhodl, že varovnými světly bude své letouny běžně vybavovat. Loni v říjnu se do moře u Indonésie zřítil Boeing 737 MAX 8 se 189 lidmi na palubě.

 

 

Stejný typ stroje se 157 lidmi na palubě havaroval tento měsíc v Etiopii. Zatím není jasné, jestli mají nehody podobnou příčinu. Sama společnost ale doporučila zastavit provoz strojů tohoto typu po celém světě.

 

"Snažíme se pro letecké společnosti i cestující zajistit bezpečnost strojů 737 MAX. Litujeme komplikací, které uzemnění letadel způsobilo našim zákazníkům a všem cestujícím," řekl prezident a výkonný ředitel společnosti Boeing Dennis Muilenburg.

 

 

Po tragédii etiopských aerolinií zakázaly desítky zemí provoz těchto Boeingů a lety kvůli tomu nabíraly zpoždění nebo se rušily. Indonéský národní letecký dopravce Garuda teď navíc ruší objednávku devětačtyřiceti strojů MAX 8 za více než 100 miliard korun.

 

Prověřují se také bezpečnostní a certifikační postupy společnosti Boeing. Automatický stabilizační systém prý mohl do řízení provádět pětkrát větší zásahy, než bylo původně naplánováno a schváleno. Vyšetřování certifikace strojů typu 737 MAX začalo už po říjnové tragédii v Indonésii. Teď se do kauzy vložila i americká FBI.

pan, Ema Klementová TN.cz