Nečekané riziko

Končí nouzový stav. Pozor na zloděje i na silnicích, varují Čechy experti!

Řízení, krádeže
Zdroj: Getty Images
Ilustrační snímek
Petr Zelený
Petr Zelený
Publikováno 16. 5. 2020
Téma:

Už v neděli v Česku skončí po více než dvou měsících nouzový stav. A spolu s tím, jak postupně padají přísná mimořádná opatření, více a více Čechů usedá za volanty svých aut a vyráží do ulic. A podle expertů tam na ně číhají nástrahy.

S tím, jak celé Česko v březnu spadlo do izolace, tak o "živobytí" přišli zloději, především ti, kteří se specializují na vybírání kapes. Důvod byl jednoduchý - s tím, jak se vyprázdnily ulice, zkrátka neměli koho obírat.

 

Navíc pobertům během nouzového stavu hrozí mnohem vyšší tresty - zatímco běžná trestní sazba za krádež je maximálně dva roky, v nouzovém stavu je to čtyřnásobek. S jeho koncem se tak potenciální trest výrazně snižuje.

 

"Nyní bylo kapesních krádeží hodně málo, přibližně desetina z běžného objemu. S tím, jak dochází k rozvolňování opatření, tak je na ulicích více lidí a tím přibývají i potenciální oběti kapsářů. Už teď případů postupně přibývá," řekl TN.cz Radek Mudroch z pražského policejního "kapsa týmu".

 

Kapsáři teď podle něj měli doslova plonkové období. "A myslím si, že budou chtít dohnat ztráty. Je velký předpoklad, že se počet krádeží vrátí k normálu," domnívá se Mudroch.

 

 

Díky tomu, že vláda postupně uvolňuje opatření, také úměrně tomu houstne provoz. A to může být velký problém. Podle mluvčího Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Igora Siroty se to naplno projevilo už o prodlouženém víkendu minulý týden.

 

"Ten víkend poznamenalo nejvíc nehod od začátku roku a jde o jeden z nejhorších víkendů za posledních tři roky," tvrdí Sirota.

 

A v dalších dnech to podle něj asi nebude jiné. "Lze očekávat, že s koncem nouzového stavu vyjedou i řidiči, kteří od jeho vyhlášení za volantem neseděli, což samozřejmě vliv na dopravu mít bude. Především starší lidé, kteří zůstávali doma, protože se báli nákazy a kteří mají kvůli svému věku horší reakce," popisuje Sirota.

 

Situace tak prý bude srovnatelná se zmíněným prodlouženým víkendem, i když nejspíš ubude těžkých nehod a přibude zmačkaných plechů při vyjíždění z měst.

 

Paradoxně by podle Siroty měli zpozornět i ti šoféři, kteří naopak i během nouzového stavu své plechové miláčky pravidelně větrali.

 

 

"Za ty dva měsíce si zvykli na slabší provoz a menší tlak při řízení. Teď provoz opět vzroste, což se na nehodovosti může také projevit," myslí si Sirota.

 

Že se řidiči na silnicích v uplynulých týdnech chovali jinak než obvykle, potvrdil pro TN.cz i dopravní expert Roman Budský. "Provoz byl nyní sice nižší, ale řada řidičů kvůli tomu více šlapala na plyn. Proto měly nehody vážnější následky a zemřelo při nich více lidí. Motoristé také měli pocit, že policie má jiné starosti než měření rychlosti a byli disciplinovaní často jen v místech, kde jsou radary," uvedl Budský.

 

Dodává, že letošní duben byl kvůli tomu navzdory menšímu provozu co do počtu mrtvých na silnicích srovnatelný s tím loňským, ale zároveň ubylo vážně zraněných. Loni za duben podle policejních statistik při nehodách zemřelo 47 lidí, letos o šest méně.

 

Podle Budského se přitom část řidičů zatím bojí přesednout z aut zpět do prostředků hromadné dopravy, protože jim sólo jízda připadá hygieničtější. "Je otázka, jak dlouho jim tohle přesvědčení vydrží, než se vrátí do MHD," přibližuje další jev spojený s pandemií dopravní expert.

 

Připomeńte si situaci z konce března v reportáži TV Nova:

 

TN.cz