Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

boj proti plastu

Konec oblíbeného zboží: Obchody i kavárny chystají velké změny!

Nakupování - 1
Zdroj: Thinkstockphotos
Ilustrační foto

Bezmála dvacítka společností v Česku se zapojila do kampaně bojující proti plastu. V loňském roce už některé obchody, kavárny i restaurace upravily sortiment i způsob vydávání jídla a zboží tak, aby byly šetrnější k přírodě. A velké změny chystají i v letos.

Penny Market během tohoto týdne oznámil, že zcela končí s prodejem igelitových tašek, chce tak šetřit plastem. Podobnou myšlenku sdílejí i některé další společnosti a zapojily se do kampaně Dost bylo plastu. Už v minulém roce řada z nich zavedla taková opatření, která mají zamezit plýtvání plasty. Mnohde tak už nedostanete plastové brčka, kelímky či příbory.

 

Řada kaváren navíc začala zákazníkům nabízet možnost nechat si připravit nápoj do vlastního hrnku, i když se zpočátku zdráhaly kvůli hygienickým předpisům. Uklidnilo je ale ministerstvo životního prostřední (MŽP).

 

"Pro to, aby se veřejnost mohla komfortněji zapojit ke kampani #dostbyloplastu, pomáhá ministerstvem vyjednané stanovisko Státního zdravotního ústavu, které potvrzuje, že dostat nápoj do vlastního hrnku nebo si odnést jídlo ve vlastní krabičce už není z pohledu hygieny problém," vysvětlila tisková mluvčí MŽP Petra Roubíčková.

 

Podívejte se, které společnosti se rozhodly do kampaně zapojit, jaká opatření už zavedly a k čemu se zavázaly v nadcházejícím roce:

 

 

UNIPETROL

V průběhu prvního čtvrtletí letošního roku začne používat kovové/plastové opakovaně použitelní kelímky na kávu. Na čerpacích stanicích s prodejem teplých nápojů z kávovarů umožní zakoupení termokelímku na kávu, který bude možné používat opakovaně, případně umožní použití vlastního opakovaně použitelného kelímku.

 

UGO

V Salateriích budou využívány skleněné sklenice místo plastových kelímků. U stávajících restaurací bude používání kelímků zrušeno do konce roku 2019, u nově otevřených bude toto pravidlo aplikováno automaticky.

 

Do konce roku 2018 nahradila část plastových misek sloužících pro konzumaci na místě neplastovými alternativami. Do roku 2020 chce zaváděním nových materiálů ušetřit minimálně 15 tun jednorázového plastu.

 

Leo Express

Omezí spotřebu plastů a dalších obalů, a to konkrétně odstraněním odděleného balení přísad a dalších součástí servírování v cestovních třídách s plastovým nádobím. Plánujete také zavést kelímky na opakované použití. 

 

Dudes&Barbies

Zamezí používání jednorázových plastových kelímků, omezí počet jednorázových obalů od dodavatelů a zruší plastová brčka.

 

 

CrossCafe

Společnost vyměnila některé jednorázové nádobí (plastové kelímky, tácky apod.) za skleněné/porcelánové nádobí, a to v případě, že host konzumuje uvnitř kavárny. Obalový materiál už není hostům kavárny volně k dispozici, ale je vydáván obsluhou, a to pouze na vyžádání, nikoli automaticky. Balené dochucovací prostředky (např. cukr) vyměnila za dávkovací opakovaně naplnitelné systémy.

 

Bageterie Boulevard

Do konce února 2019 zavede porcelán na kávu, palačinky a snídaňové produkty. Nahradí plastové příbory nerezovými a umožní nákup nápojů do vlastních obalů zákazníka (lahví, termohrnků apod.).

 

České dráhy

Do konce roku 2018 upravily České dráhy nabídku občerstvovacích služeb tak, aby snížily množství obalů. Například v jídelních vozech nahradily jednorázové příbory opakovatelně použitelnými.

 

Jaké změny chystá v tomto roce Lidl, IKEA nebo Starbucks, si přečtěte na následující straně

 

mom TN.cz