cyklospeciál cyklospeciál

Kontrolujete kolo před jízdou? Vyhnete se bežným defektům

Téma:

Ruku na srdce – kolik z vás kontroluje své kolo před vyjížďkou? Možná si myslíte, že jde o zbytečnou záležitost a že pokud vaše kolo drží pohromadě, bude zřejmě všechno v pořádku. Opak je ale pravdou a vy kontrolou kola zabráníte nejen poškození kola u vyjížďky, ale i případnému úrazu a minimálně prodloužíte životnost komponentů vašeho kola.

Než vyrazíte na kolo, je dobré zkontrolovat hned několik věcí. Začít můžete třeba zmáčknutím plášťů, respektive kontrolou nafoukání vašich plášťů, protože tlak v nich vydrží týden až čtrnáct dní. Takže pokud nejezdíte na kole úplně pravidelně, je dobré tlak zkontrolovat před každou vyjížďkou, případně kola dofouknout, abyste se vyhnuli jízdě na měkkém kole, což je jednak nepohodlné, a jednak můžete mít snadno defekt. Na kolik ale takový plášť nafoukat?

 

Kdo to nemá takzvaně v ruce (zmáčkne kolo, a ví, jestli má vůbec dofukovat), může se orientovat číslem na plášti z boku. Tlak v kole pak můžete lehce přizpůsobovat tomu, na jakém povrchu jezdíte. Příliš tvrdá kola vám budou v terénu nepohodlná a budou „drncat“, určitě ale není dobré jezdit na podhuštěných kolech, která můžete snadno „cvaknout“ o obyčejný obrubník.

 

GALERIE: Jak na údržbu kola

1
/
3
Zdroj: Snow.cz
Číslo na boku pláště určuje, jak kolo dofouknout

 

Další část kola, které byste měli věnovat pozornost, je vidlice. Tlak u vidlice se většinou nastavuje podle váhy jezdce. Některé vidlice mají na sobě napsanou i tabulku, kde si člověk najde svou váhu a podle ní si to nafouká příslušnou pumpičkou na vidlici. Tady se na tlak nemusí až tak často sahat a stačí zkontrolovat jednou za půl roku. Fajnšmekři si tlak ve vidlici vylaďují podle terénu a podmínek.

  

Je vhodné, abyste před každou jízdou otřeli kluzáky hadrem, aby byly suché a čisté a nelepil se na ně prach. Jednou za čas je dobré použít silikonový olej, který se stříkne na těsnění na vidlici, čímž se zajistí, že guma bude vláčná, bude dobře těsnit a do vidlice se nebudou dostávat nečistoty. Co se týká servisu vidlice, tak u rekreačních jezdců stačí jednou za rok, pokud jste velmi sportovní jezdci a jezdíte i za deště nebo dokonce závodíte, je dobré nechat si vidlici servisovat častěji, než jednou za rok.

 

 

Před každou vyjížďkou je důležité zkontrolovat i vůle. Můžete zkusit například zmáčknout přední brzdu a s kolem zahýbat dopředu a dozadu, abyste zjistili, jestli nemáte povolené hlavové složení, což by se pak při jízdě po nerovnostech mohlo projevovat nepříjemným drncáním. Pokud zjistíte vůli, můžete si ji sami imbusy dotáhnout.

 

GALERIE: Jak na údržbu kola

1
/
2
Zdroj: Snow.cz, Tomáš Rucký
Zásadní je kontrola rychloupínáků

 

Pokud dáváte občas kolo do auta a sundáváte u toho přední kolo, může se stát, že ho špatně utáhnete. Proto je dobré si před vyjížďkou zkontrolovat přední i zadní ryhloupínák u kol. Takové vypadnutí kola za jízdy pak může být totiž ještě víc nepříjemné, než jet na podhuštěných pneumatikách.

 

 

Je dobré se starat i o takový řetěz na kole. Jeho cena se pohybuje mezi 400 až 1000 Kč, takže je škoda ho díky špatné údržbě po pár jízdách zahodit kvůli zrezivění. Doporučujeme proto řetěz promazat vhodným sprejem, ideálně pak olejem, který nakapete na jednotlivé články, takže zbytečně nestříkáte na jiné komponenty, jako je třeba zadní kazeta nebo převodník. Jejich promazání se vyhněte, zbytečně na sebe pak nalepí prach a kolo nebude dobře řadit. Před vyjížďkou tedy otřete řetěz do hadru a namažte ho olejem dle videa.

 

 

Pokud máte na kole větší problém a nevíte si rady, určitě se vyplatí vzít kolo do servisu, kde si se vším hravě poradí.
 

Související témata:
Andrea Drengubáková TN.cz