údržba komunikací

Lidem se nelíbí, že se kropí silnice za deště. Má to své důvody

Martin Klícha
Martin Klícha
Aktualizováno 9.9. 2019 11:56
Téma:

Lidé se zlobí, že i během současného období sucha, kdy by se mělo šetřit vodou, vyjíždí kropicí vozy do ulic i ve chvíli, kdy prší nebo je po dešti. Vysvětlení je velmi jednoduché, čištění krajnic je snažší, což může vést naopak k ušetření vody.

Každý rok vyjíždí do ulic kropicí vozy. Ty v létě zajišťují čištění vozovek, nejčastěji je lze vidět v parném létě, kdy zkrápěním rozžhavených ulic zpříjemňují život lidem, kteří musí vyrazit do rozpáleného města. Pro mnohé ale může být zarážející, že lze tuto techniku vidět v ulicích i během deště nebo po něm.

 

"Nevím, jestli je to dobrý příklad pro občany, jak šetřit s vodou. Myslím, že by bylo lepší tuto vodu využít třeba na zalévání zeleně v parcích," zhodnotil Marek H. v dotazu, proč tomu tak je.

 

Podle Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK Praha) ale nejde o kropení ulic, jedná se o tlakový splach.

 

"Tlakový splach (kropení vozovek) se používá především k omezení prašnosti v hlavním městě a dále pro plošné odstraňování nečistot. Využívá se kinetické energie vody k uvolnění nečistot a k jejich odplavení do odvodňovacího proužku při obrubě. Nečistoty se odplaví do kanalizačních vpustí, nebo jsou odstraněny za použití dalších technologií (samosběrné, nebo ruční metení). Tlakový splach probíhá pravidelně, nezávisle na počasí. Naopak během deště nebo po dešti se provádí zcela účelně, jelikož déšť napomůže nečistoty odmočit a tlakový splach je pak účinnější. Při silných přívalových deštích je tlakové strojní čištění pozastaveno," vysvětlila mluvčí TSK Praha Barbora Lišková.

 

To potvrzují i Technické služby města Olomouc (TSMO): "Každý rok od dubna do října se z vozidel zimní údržby stávají použitím speciálních nástaveb kropicí vozy. Ty mají za úkol průběžné mytí vozovek, především splachují nečistoty z krajnic. Proto jsou paradoxně často k vidění, když prší. Zvlhčený povrch usnadňuje samotný oplach a přispívá k vyšší účinnosti čistících vozů, které často vyrážejí současně."

 

 

Kropení silnic má ale i další výhody. Podle TSMO se při kropení silnice nárazově ochlazuje, okolní ovzduší se příliš neochladí, jde spíše o krátkodobé zvlhčení a pročištění vzduchu. Kromě toho kropení pomáhá například proti tvorbě přízemního ozonu.

Související témata:
TN.cz