co se děje v karanténě

Linky pomoci čelí náporu hovorů. Problémem jsou mezilidské vztahy

Lucie Šprinclová
Lucie Šprinclová
Publikováno 10. 4. 2020

Konzultantky se na linkách bezpečí skoro nezastaví. Důvodem bývá práce z domova a nařízená karanténa v celé republice. Linky proto navyšují kapacitu, aby mohly pomoci co největšímu počtu klientů. Reportéři z TN.cz proto oslovili dvě linky, pro veřejnost a pro děti a jejich rodiče, aby zjistili nejčastější aktuální problémy v domácnostech.

Nárůst hovorů na linkách pomoci a bezpečí je vyšší zhruba o čtvrtinu. Lidé se na linkách pro širokou veřejnost dotazují na aktuální témata. Například ekonomická opatření vlády, odklad splátek nebo zdravotnické informace. Převládají ale partnerské a osobní problémy.

 

"Mnoho lidí teď řeší problematiku té izolace, úzkosti, nemožnosti se setkávat se svými blízkými. Hodně na ně padá omezení pohybu a cítí se osamoceni. Typické pro toto období jsou i telefonáty existenčních potíží. Lidé mají obavy z neznáma i o budoucnost, někdy dokonce řeší své přežití kvůli momentálním omezeným pracovním možnostem,“ popisuje Jitka Gryga Medřická, vedoucí Pražské linky důvěry určené pro veřejnost.

 

 

Kvůli anonymitě a bezpečí svých klientů se konzultantky na těchto linkách snaží uvádět nepříliš konkrétní příklady aktuálních problémů."Uvést mohu příklad, kdy muž je na home officu a žena doma s dětmi, do toho jsou na malém prostoru, bez možnosti úniku. Vztahy se tak často vyhrocují, může se projevit určitá ponorka nebo problémy ve vztahu s dětmi i kvůli momentálnímu učení se doma,“ vysvětluje vedoucí Pražské linky důvěry. Vytížené jsou i linky pomoci dětem.

 

"Zaznamenali jsme zvýšení hovorů v rámci témat psychických potíží. Obracejí se na nás děti, které mají sebevražedné myšlenky a potíže se sebepoškozováním. Ty duševní poruchy, které třeba měly už dřív, jsou v této momentální situaci ještě větší. Dalším častým problémem jsou potíže v rodinných vztazích, vztahy mezi sourozenci, neshody v rodinách nebo přehnaná přísnost rodičů. Objevují se i případy související s týráním a zneužíváním dětí,“ popisuje Kateřina Lišková, vedoucí linky bezpečí pro děti a rodiče.

 

 

Ani v tomto případě nesmí být konzultantky příliš konkrétní, aby neohrozily zdraví svých klientů. "Stává se, že se na nás obrátí děti, které už spolykaly nějaké léky a chtějí pomoc. Také jsou velmi typické problémy v rodinných vztazích, kdy lidé žijí na malém prostoru. A to napětí v rodinách vzniká tím, že nemají své běžné aktivity k odreagování, zvládání stresu. Bohužel děti se v takových situacích, kdy jsou pod tlakem, často uchylují k sebepoškozování,“ říká vedoucí linky bezpečí pro děti a rodiče.


Pražská linka důvěry pro širokou veřejnost: tel:222580697, chat:www.chat-pomoc.cz, e-mail:linka.duvery@csspraha.cz

Linka důvěry pro děti a rodiče: tel:116 11, 606 021 021, e-mail:pomoc@linkabezpeci.cz, web:http://www.linkabezpeci.cz/

 

Obě tyto linky jsou nepřetržitě v provozu. Na Pražskou linku důvěry může volat kdokoliv i z místa na druhé straně republiky. Vše je totiž anonymní, a proto se ani telefonistka nedozví, odkud člověk volá a o koho přesně jde.

TN.cz