Potopení v Budapešti

Tragédie na Dunaji měla málem další oběť. O život šlo potápěči

Téma:

Největší lodní tragédie na evropských řekách za poslední desetiletí stále zaměstnává desítky expertů z několika zemí světa. Potopenou loď se v Budapešti nedaří kvůli extrémně silnému proudu vyzvednout ze dna Dunaje. Potápěč, který se k ní pokusil dostat, málem přišel o život. Záchranáři jsou přesvědčeni, že právě ve vraku jsou další těla obětí neštěstí.

Silný proud, nulová viditelnost. Dunaj nechce vydat vrak potopené Mořské panny. Loď leží jen šest metrů pod hladinou, ale dostat se k ní je takřka nemožné.

 

Potápěči mají na sobě více než 60kilové vesty a těžké boty, aby je nestrhnul proud. Ani to ale nepomáhá. Vrak se pohybuje a jeden z potápěčů málem přišel o život, když se zamotal do lana, kterým ho kolegové jistili.

 

O síle proudu svědčí i fakt, že několik přeživších vytáhli z vody tři kilometry od místa neštěstí u Markétina mostu. Těla obětí se našla až 16 kilometrů po proudu. Maďarská policie proto pátrá po celém toku Dunaje od Budapešti až k jižní hranici země.

 

Tragédie přitom byla podle některých expertů jen otázkou času. "Lodní provoz na Dunaji je velmi hustý. Za posledních 15 let se zdesetinásobil. Před dvěma lety byl upraven tak, že se velká plavidla smí otáčet pouze na dvou místech," vysvětluje odborník na lodní dopravu Attila Bencsik.

 

 

Ukrajinského kapitána větší lodi Viking, která se s potopenou Mořskou pannou ve středu večer srazila, soud poslal do vazby.
"Je těžké určit vinu. Záznamy, které máme k dispozici, ukazují pouze boční pohled. Musí se prozkoumat vzdálenost mezi oběma loděmi a radiová komunikace," dodal Benscik.

 

Na palubě bylo celkem 35 lidí. Z 33 jihokorejských turistů jich přežilo sedm. I jejich příbuzní už do Budapešti dorazili.

 

 

"Když jsme uslyšeli "muž přes palubu" okamžitě jsme dvěma Korejkám hodili záchranné kruhy. Pomáhali i pasažéři. Jakmile totiž oblečení nasákne vodu, je velmi těžké dostat člověka z vody ven. Než jsme stačili všechny vytáhnout, viděl jsem kolem plavat už bezvládná těla," popsal scénu člen posádky další z lodí Norbert Magyar.

 

K vytažení vraku Mořské panny by měl přispět jeřáb, jehož sestavení má zabrat minimálně dva dny.

Související témata:
vbo, Karolína Tomašková TN.cz