Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Obrněný vlak Kim Čong-Ila je luxusní pevnost

Vlak Kima
Zdroj: oficiální zdroj

Severokorejský vůdce Kim Čong Il navštívil na začátku května Čínu. Svět tak měl jednu z ojedinělých příležitostí uvidět, jakým způsobem se hlava komunistické diktatury přepravuje.

Kim Čong Il je, stejně jako spousta dalších diktátorů, nesmírně obezřelý, až paranoidní. O svůj život se obává natolik, že nikdy nesedne do letadla – bojí se, že by ho Američané nebo Jižní Korejci sestřelili. A žádný automobil světa se nedá obrnit natolik, aby se v něm velký Kim cítil dost bezpečně.

 

Proto diktátor využívá vlak, pořádně obrněný vlak. Ví se o něm jen málo, Korea všechny informace přísně tají, aby nebyla narušena bezpečnost jejího nejvyššího vůdce. Kimova letošní jízda do Číny je z tohoto pohledu vlastně naprostou výjimkou – spousta novinářů se dostala dost blízko na to, aby pořídili fotografie vlaku. Kim udělal ještě jeden výrazný ústupek: vyrazil do ciziny jen jedním vlakem. Při všech minulých cestách totiž diktátor použil rovnou tři zcela stejné vlaky. Jel pochopitelně jen v jediném, zbylé dva sloužily jako falešné cíle pro případné útočníky.


Kulomety ano, sponky ne

 

Obsesivní vůdce jen tak někoho do vlaku nepustí. Ale ta hrstka vyvolených, která se do něj dostala, tvrdí, že vlak je kombinací sedmihvězdičkového hotelu a nedobytné pevnosti. Z vydaných vzpomínek jednoho z Kimových tajemníků vyplývá, že na palubě vlaku panují nesmírně přísné bezpečnostní podmínky. Nikdo, s výjimkou přísně vybrané ochranky, nesmí mít u sebe žádné ostré předměty, dokonce ani sekretářky nesmí mí ve vlasech špičaté sponky.

 

 

Kim vlakem cestuje zásadně v noci, aby zmátl severokorejské a americké špiony. Souprava přitom jede velmi pomalu (rychlostí 37 km/h) a vždy extrémně opatrně – severokorejské dráhy jsou v tak špatném stavu, že je to záležitost života a smrti. Svědčí o tom například incident, který se odehrál roku 2004 Tehdy explodovalo elektrické vedení nad vlakem naloženým chemikáliemi a palivem.Výbuch připravil o život 160 Korejců. Analytici tehdy tvrdili, že se jednalo o útok na Kim Čong Ila, jehož vlak kolem projížděl jen několik hodin před incidentem.

 

Dva meďoury v zadním vagonu

 

Kimův vlak je vybaven silným pancéřováním, těžkými kulomety a zřejmě i protiletadlovými raketomety. Severokorejský vůdce si užívá několika konferenčních místností a ložnic, kromě toho jsou přímo ve vlaku zaparkovány dva Mercedesy. Samozřejmostí jsou velké televizory s plochou obrazovkou a přímé satelitní spojení s armádou.

 

 

Většina informací o tomto vlaku pochází z vyprávění ruského úředníka Konstantina Pulikovského, který ve vlaku strávil tři týdny, když jel Kim Čong Il roku 2001 do Moskvy. V knize “Orient Express“ popisuje, jak se do vlaku dovážely z Paříže bedny plné kaviáru a pravého šampaňského. Kromě nich si Kim dopřával čerstvé humry z Krymu a z domovského Pchjongjangu mu letecky dováželi severokorejské speciality jako jsou koya (vepřová pečínka) a salo ( v soli nakládané vepřové).

 

Velký Kim má k dispozici celkem 6 vlakových souprav a po celé Severní Koreji mu slouží 19 soukromých vlakových stanic. Bezpečnost vůdce má ve vlaku na starost stovka speciálních agentů.

tn.cz / kar