nákup na internetu

Na co si dát pozor při vrácení zboží? Obchody často porušují zákon!

Klára Pospíšilová
Klára Pospíšilová
Publikováno 17. 2. 2020
Téma:

Někteří internetoví prodejci se snaží dotlačit zákazníky, aby při vrácení zboží do dvou týdnů přistoupili na to, že nedostanou peníze zpět, ale místo toho získají body na zákaznickou kartu. Podle České obchodní inspekce tím ale porušují zákon. Zákazník totiž často dorazí do kamenné prodejny, aby ušetřil za poštovné. A prodavač toho zneužije k tomu, aby mu vnutil body, které musí utratit u stejné firmy.

Nepříjemnou zkušenost má za sebou pan Neuman. Přes e-shop si koupil svetr. Jenže když zboží dorazilo, zjistil, že mu nesedí. Obchod umožňoval vrácení v kamenné prodejně. Pětadvacetiletý muž toho využil - chtěl tak ušetřit za poštovné.

 

"Domníval jsem se, že mi vrátí peníze, ale místo toho mi dali dárkovou kartu s tím, že si vyberu něco jiného a to mě trochu naštvalo," svěřil se pan Neuman. Jenže takové jednání je podle odborníků protizákonné. Obchodníkům za takové praktiky hrozí pokuta až do výše pěti milionů korun.

 

"Pokud nakupuji na dálku, tak ze zákona je tady možnost vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Povinností obchodníka je vrátit peníze, nikoli kredity na další nákup," vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich.

 

 

Podobné je to u reklamací. Podle zákona obchodník nesmí nutit zákazníka k přijmutí dárkové karty. Způsob vyřízení ale záleží na prodejci. "Může reklamaci zamítnout jako neoprávěnou, nebo ji uznat a vyřešit to tak, že dá zákazníkovi výrobek nový, anebo vrátí finanční prostředky," uvedl Fröhlich.

 

Na spotřební zboží je podle zákona záruční doba dva roky. Na vyřízení reklamace maji prodejci 30 kalendářních dnů. "Pokud nedodrží 30denní lhůtu, má zákazník nárok od takové smlouvy odstoupit a žádat zpátky celou částku," radí Fröhlich.

 

"Povinností prodejce je mít na každé provozovně osobu schopnou reklamaci přijmout a vyřídit," pokračuje mluvčí ČOI. Obchodníci také často využívají toho, že lidé vlastně nevědí, na co mají při reklamaci nárok.

 

 

Někteří se například snaží spotřebitele od reklamace odradit tím, že vyžadují poškozené zboží v původním obalu. "Není nutné hledat originální krabici. Stačí přinést výrobek, který reklamuji," vysvětluje Fröhlich.

 

Pozor také na prodloužené záruky. Zákazník totiž často netuší, že se právě prodloužená záruční lhůta nevztahuje na všechny části výrobku. "V průběhu 24 měsíců je spotřebitel velmi silně chráněn zákonem. Není potřeba si na tuto dobu brát nějakou prodlouženou záruku," uvedl Fröhlich.

 

V rámci takzvané prodloužené záruky si totiž může každý prodejce stanovit svá vlastní pravidla.

 

Na důmyslné triky, které někteří výrobci používají se podívejte v reportáži TV Nova:

 

Tomáš Večl radil spotřebitelům, jak se bránit proti kličkám prodejců:

Barbora Slavíková, sei