Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Jaro na železnici

Na koleje se vrací turistické vlaky. Kam se můžete s rodinou vydat?

Parní vlak
Zdroj: Profimedia, Getty Images
Ilustrační foto

Příchod jara nenaznačuje pouze teplé počasí, konec zimy potvrzují i České dráhy. Ty totiž opět vyjedou se svými turistickými vlaky. Zpět se vrací také cyklovlaky, a na Vltavě se po přestávce objeví sezónní přívozy.

Jarní turistická sezóna začíná na železnici už v sobotu 23. března. Po zimní přestávce vyjedou vlaky národního dopravce pro turisty i cyklisty.

 

Vrací se tak oblíbený Posázavský pacifik, dále vyjede spěšný vlak Český ráj přes Nymburk, Kopidlno a Jičín do Turnova nebo vlak Cyklo Brdy z Prahy do Příbrami a Březnice.

 

Tuto sobotu vyjede letos poprvé také takzvaný Cyklohráček, který je velkou dětskou hernou na kolejích. Vlak má jeden vagon pro cyklisty s jízdními koly a tři vagony na hraní. Už šestým rokem bude vozit výletníky na Okoř a do Slaného.

 

 

"Pracujeme také na novém hracím vagonu do Cyklohráčku, poprvé se s ním cestující svezou už během letošního jara," láká ředitel Ropidu Petr Tomčík.

 

V sobotu 30. března vyrazí na koleje historické výletní vlaky KŽC. "Vyjede oblíbený Rakovnický rychlík na Křivoklát, Kokořínský rychlík do Mšena nebo třeba Podtrosecký rychlík do Prachovských skal," řekl radní pro oblast dopravy Středočeského kraje František Petrtýl (ANO).

 

Provoz turistických vlaků finančně podpořily Středočeský kraj i Praha. Jejich příspěvek na historické vlaky KŽC dohromady činí deset milionů korun.

 

 

Od 6. dubna začne jezdit také Cyklobus PID, který bude v Dobřichovicích navazovat na vlaky z Prahy a vyveze cestující i s jejich koly do Řitky, Mníšku pod Brdy a Kytína.

 

Kromě těchto výletních spojů do regionů jezdí na Pražském semmeringu z hlavního nádraží přes Žvahov na Zličín a zpět několikrát denně také Pražský motoráček.

 

"Všechny spoje zajišťujeme historickými vozidly, která se vyráběla v Československu. Některé vlaky tvoří historické motorové lokomotivy a retro vozy, některé přímo historické motoráky, nejčastěji takzvané kredence řady M 262," uvedl jednatel KŽC Doprava Bohumil Augusta.

 

Novinkou jsou také okružní jízdy parního vlaku s historickými vozy ze čtyřicátých a padesátých let, který bude jezdit na vybraných pražských tratích. Vlak pojede během roku celkem čtyřikrát, o sobotách 6. dubna, 11. května, 22. června a 19. října.

 

 

"Vlak bude začínat na Smíchově, vystoupá zalesněným Prokopským a Dalejským údolím do Rudné u Prahy, odkud dál zamíří do Hostivice a po trase původní takzvané Buštěhradské dráhy, pro kterou se díky přírodním scenériím a dvěma historickým viaduktům vžil název Pražský semmering, zdolá stopadesátimetrové klesání zpět k Vltavě," popisuje trasu Jakub Goliáš z Českých drah.

 

Akce pro vlakové fanoušky

Chystá se i celá řada jarních akcí pro fanoušky vlaků nebo starých autobusů. Mezi další připravované akce patří například tzv. Kozel expres, který bude jezdit z pražského hlavního nádraží do velkopopovického pivovaru. Jízdenka vyjde na 390 korun, v ceně bude zahrnuto jízdné ve zvláštním vlaku a prohlídka pivovaru s ochutnávkou piva.

 

V dubnu se v Kralupech nad Vltavou uskuteční Středočeský železniční den, v září pak Den železnice na pražském Smíchově.

 

Na konci léta, v neděli 22. září vypraví dráhy parní vlak z Prahy přes Olbramovice do Sedlčan a zpět. Na pravidelných vlacích mezi Olbramovicemi a Sedlčany bude nasazena historická souprava. Na nádraží v Sedlčanech bude zajištěn celodenní program spojený s oslavami 125. výročí tratě.

pan TN.cz