uvěznění na palubách

Na nákladních lodích uvízly statisíce námořníků. Neví, kdy uvidí své rodiny

Nákladní loď - Ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Téma:

Už téměř sedm měsíců nevstoupil kapitán ropného tankeru Andrej Kogankov na pevninu. Pandemie koronaviru jim znemožňuje výměnu posádky, a tak si všichni museli prodloužit svou původní smlouvu. Stále neví, kdy se budou moci vydat za svými rodinami.

Kapitán Kogankov má čtyřměsíční kontrakt, ale na moři je už sedmý měsíc. Měl být vystřídán v polovině března v Kataru. Několik dní před příjezdem však Katar uvalil uzávěru a zakázal mezinárodní lety. Opatření, které má bránit šíření nákazy, tak nechtěně narušuje také režim na obchodních lodích. Informovala o tom agentura AP.


Nejistota, prodloužení smlouvy na dobu neurčitou, odpovědnost za jeho 21člennou posádku a loď přepravující hořlavý náklad si vybírá svou daň. "Když jste na palubě sedm měsíců, fyzicky i psychicky se vyčerpáte," sdělil Kogankov v telefonním rozhovoru s tím, že pracují 24 hodin sedm dní v týdnu, protože je loď stále v provozu.

 


Po moři se přepravuje více než 80 procent světového obchodu, což zaměstnává přes dva miliony námořníků. Podle Mezinárodní komory námořního obchodu (ICS) na moři uvízlo 150 tisíc námořníků a zhruba stejný počet čeká na pevnině, aby je vystřídal.


"V některých ohledech je to zapomenutá armáda lidí. Zmizeli z očí i z mysli, a přesto jsou naprosto nezbytní pro přepravu potravin, paliva, lékařských potřeb a vešekerého ostatního důležitého zboží," uvedl generální tajemník ICS Guy Platten, podle kterého nejde tuto situaci prodlužovat donekonečna.


Mezinárodní námořní organizace, odbory a námořní společnosti naléhavě žádají země, aby uznaly posádky obchodních lodí jako nepostradatelné pracovníky a umožnily jim cestovat a střídat posádku. "Jsme vážně znepokojeni, že by mohlo dojít k vyššímu počtu incidentů a nehod. Jsme ale také svědky toho, co bych popsal jako úzkost a frustraci,“ dodal Cotton.

 


Během pandemie nejsou problematické pouze výměny posádky. Situace se komplikuje také s ohledem na zajištění lékařské pomoci. To zjistil kapitán Stephan Berger ve chvíli, kdy jeden z jeho námořníků onemocněl. Vzhledem k uzávěře přístavu nebylo možné dostat na loď lékaře.


Až díky spojení úsilí dubajského záchranáře, Bergera a německé společnosti vlastnící loď se podařilo pro nemocného zajistit péči a strávil tři týdny v nemocnici. O koronavirus přitom nešlo.

sik TN.cz