Nehod přibývá

Nebezpečná sluchátka! Vyřadí lidem jeden smysl, říká odborník

Téma:

Sluchátka na uších chodců, ale i řidičů či cyklistů jsou často důvodem vážných dopravních nehod. O posledních případech jsme vám říkali v úterý. Jejich uživatelé totiž omezují svou schopnost vnímat okolí. V některých zemích je ale používání sluchátek při řízení zakázáno.

Jedoucí tramvaje a nepozorní chodci, kteří těsně uskakují před srážkou. Kvůli telefonům a sluchátkům je takový obrázek stále častější. Se sluchátky ale čím dál víc hazardují i cyklisté a řidiči. Ti často neslyší své okolí a ohrožují tak nejen sebe, ale i ostatní.


“Telefon za volantem je zakázaný – je za něj postih – vyřazuje nám to vlastně zrak. Sluchátka takový postih nemají, ale i ony nám vyřazují celý jeden lidský smysl, kterým vnímáme zvuk na silnici,“ vysvětlil vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

 


To potvrdil i náš test, kdy figurant se sluchátky neslyšel auto nebo přijíždějící vlak. Na sirény reagoval až po změně tónu. Sluchátka při řízení u nás nejsou zakázaná. Policisté je evidují jen v případě nehody. Neexistuje pro ně statistika – evidují se společně s jídlem, kouřením nebo laděním rádia.


“Nevěnování se plně řízení motorových vozidel je jedna z nejčastějších příčin nehod s tragickými následky. V posledních letech každoročně zaznamenáváme nárůst těchto dopravních nehod,“ prozradila mluvčí policejního prezidia Iveta Skupien.


Zákaz sluchátek v autě – včetně handsfree – platí ve Francii. V Řecku nesmí řidič dělat nic, co odvádí pozornost nebo mu brání slyšet záchranné složky. U nás se ale politici na případných změnách neshodnou.

 


“Tady je potřeba apelovat na lidi, aby používali selský rozum. Ale my bychom neměli dospět k tomu, že budeme všechny věci v životě lidí regulovat nějakým zákonným opatřením,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).


“Samozřejmě každá regulace je špatně, ale toto je v zájmu těch lidí. Ne každý si to uvědomí a je to špatně, protože přichází nevinní lidi o život,“ premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Od začátku roku se stalo přes 14 a půl tisíce nehod proto, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla.
 

Šimon Pilek, rod TN.cz