úspěšná expedice

PRASTARÝ VRAK: Vědci zkoumali loď potopenou před 60 lety

Expedice k vraku Andrea Doria
Zdroj: OceanGate Inc.
Téma:

Pomocí unikátní ponorky se podařilo týmu OceanGate několikrát ponořit k legendárnímu vraku lodi Andrea Doria. Ohromná výletní loď byla pýchou italského námořnictva a potopila se před 60 lety při srážce se švédskou lodí. Při jedné z nejvážnějších nehod námořní historie zemřelo 46 lidí.

"Mount Everest potápění", jak se nedostupnému vraku kvůli nebezpečným přístupovým podmínkám a velké hloubce přezdívá, navštívilo jen pár lidí. Na nejvyšší horu světa se podívalo 5x více lidí, nebezpečný vrak nebyl navštíven od roku 1995. Od doby, kdy se loď potopila, zahynulo při pokusu o jeho prozkoumání 16 potápěčů.

 

Skupina průzkumníků ze společnosti OceanGate podnikla úspěšný ponor v malé ponorce. "Díky naší pětimístné ponorce Cyclops 1 jsme byli schopni okolí vraku zkoumat téměř 4 hodiny, to je 10x déle, než mohou klasičtí potápěči," vysvětlil vedoucí pracovník Stockton Rush.

 

GALERIE: Úspěšný ponor týmu OceanGate k vraku Andrea Doria

1
/
15
Zdroj: OceanGate Inc.
Expedice k vraku Andrea Doria

 

I když podle Rushe panovaly velice špatné podmínky, rozvířená voda bránila důkladnému prozkoumaní, podařilo se týmu OceanGate provést 17 skenů přídě vraku.

 

"Vzhledem k podmínkám jsme strávili u vraku tolik času, kolik jsme si mohli dovolit. Respektujeme drsné podmínky panující v oceánu, bezpečí naší posádky je pro nás prioritní," popsal průběh expedice Rush.

 

 

K vraku lodi, který je 212 metrů dlouhý a v nejširším místě má 27 metrů, se za 60 let pokusilo potopit množství lidí, nicméně navigační body, které potápěči během svých 20 minutových ponorů využívali, dávno zmizely. Ponory díky tomu začaly být velice riskantní a od roku 1995 už vrak nikdo neviděl.

 

Andrea Doria byla pýchou italského námořnictva, mluvilo se o ní jako o nejrychlejší, největší a nejbezpečnější lodi Itálie. Na palubu se vešlo kolem 1200 cestujících a 500 členů posádky. 17. června 1956 vyrazila loď na svou osudovou devítidenní cestu.

 

 

O několik dní později vyrazila z přístavu v New Yorku švédská loď Stockholm. V osudný den panovala v místě nehody hustá mlha. Ani jedna z lodí neměla o té druhé příliš mnoho informací, obě lodě se navigovaly jen podle radaru.

 

Ani rychlá reakce v kritických minutách těsně před srážkou nehodě nezabránila. Loď Stockholm narazila přímo do boku lodi Andrea Doria a svou zpevněnou přídí určenou k prorážení ledovců prorazila do italské lodi 12 metrů hlubokou díru. Kvůli bočnímu nárazu se naneštěstí podařilo zablokovat velké množství záchranných člunů.

 

 

Při záchranné operaci se podařilo zachránit velkou část cestujících a posádky, na pomoc přispěchalo ohromné množství dalších lodí. Celkem si nehoda vyžádala 49 životů.
 

klma TN.cz