anketa co byste udělali?

Řidič blokoval levý pruh dálnice a ostatním se vysmíval! VIDEO

Téma:

Velká většina z nás se už setkala se situací, kdy jim při jízdě na dálnici blokuje pomaleji jedoucí auto levý jízdní pruh a nehodlá za žádnou cenu uhnout. Pruh pro předjíždění pak bývá paradoxně pomalejší, řidiči se vzájemně podjíždí a vybržďují, aniž by si uvědomovali, že tak porušují zákon. Jako na tomto videu, které nám zaslal čtenář TN.cz.

Anketa

Co děláte, když auto před vámi blokuje levý jízdní pruh?

Hlasovalo 4445 lidí.
Jak je vidět na videu, setrvávání v levém jízdním pruhu je rozšířený nešvar. Delší jízda vlevo zpomaluje dopravu, mnohdy se kvůli tomu zkracují vzdálenosti mezi auty a řidiči se řadí do levého pruhu stovky metrů před předjížděným autem, zatímco jiní pokračují v pravém pruhu a podjíždějí pomalejší levý pruh.

 

Zákon o pozemních komunikacích (zákon č. 361/2000 Sb.) hovoří o blokování levého pruhu jasně: "Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování."

 

Dlouhodobá jízda v levém pruhu je v rozporu s výše zmíněnou definicí, argumenty, že je zbytečné se zařazovat nebo že je zničená vozovka od kamionů, jsou pro zákon nepodstatné a řidič by se měl kromě několika situací držet v "pomalejším" pruhu.

  

 

Předjíždět z jednoho pruhu do druhého smí řidič podle silničního zákona pouze pokud neohrozí nebo neomezí řidiče, který už v pruhu jede. Při přejíždění do jiného pruhu navíc musí dát řidič znamení o změně směru. Zákon také určuje, že řidič nesmí omezovat plynulost provozu zejména bezdůvodně pomalou jízdou.

 

"Tady platí, že pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit," uvádí k problematice tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

 

Z toho plyne, že řidič, který předjíždí, musí nejen dávat pozor, aby neohrozil nebo zbytečně nezpomalil už přejíždějící auta, ale pokud někdo jede rychleji, je povinen se zařadit co nejdříve zpátky do pravého pruhu, i kdyby to znamenalo, že se musí zařadit mezi dva kamiony a přibrzdit.

 

 

Povinnost stáhnout se do pravého pruhu není nijak ovlivněna tím, že řidič jede maximální povolenou rychlostí, neobstojí tak argumentace, že "ostatní řidiči stejně nesmí jet rychleji, tak jim nemusím uhýbat". Většina tachometrů celkovou rychlost o něco snižuje, navíc může výslednou rychlost ovlivňovat mnoho faktorů, takže řidič jedoucí 130 km/h podle tachometru jede ve skutečnosti mnohem pomaleji. Výchovné zpomalování dalších řidičů je proti zákonu, navíc existuje několik případů, kdy auto může jet rychleji, například v situaci krajní nouze.

  

Hodně řidičů reaguje na pomalu jedoucí auta najížděním na kufr, "vyblikáváním" a "vytrubováním". Je nutné podotknout, že troubit a blikat je mimo obec povoleno nejen k odvrácení nebezpečí, ale také kvůli upozornění na předjíždění. Ačkoliv se může "vyblikávání" a troubení jevit jako provokování, je to legální postup.

 

 

To už se ale netýká najíždění na pomalu jedoucí auto. Řidič je povinen udržovat bezpečnou vzdálenost pro brzdění, nesmí tak začít brzdit až těsně u kufru auta nebo se držet v těsné vzdálenosti za autem. To ale neznamená, že může přední řidič vychovávat toho za sebou. "Řidič nesmí snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích," stojí v zákoně o silničním provozu. Pokud tedy dojde k bezdůvodnému brzdění, padne vina v případě nehody na prvního řidiče.

 

 

Řidiči také nesmí na dálnici na rozdíl od jízdy v obci auta podjíždět. Pokud tedy narazíte na dálnici na řidiče jedoucího 120 kilometrů v hodině, správně se musíte zařadit za něj a trpělivě čekat, až levý pruh uvolní. Jedinou výjimkou je souběžná jízda, při které jede souvislá kolona v obou pruzích.

 

 

"Souběžnou jízdou se rozumí stav, kdy je na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Toto je případ, kdy zákon dovoluje vozidlům jet souběžně a nepovažuje se za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji.

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

TISÍCE BEZRADNÝCH TEENAGERŮ: Británie plánuje zákaz sociálních sítí

Ženu vyhodili z práce. A důvod? Tomu neuvěříte!
 

Související témata:
klma TN.cz