Dohoda ministrů

Nová pravidla pro řidiče kamionů! EU upravuje dopravu v Evropě

Kamion Ilustrační snímek
Zdroj: profimedia.cz
Ilustrační foto

Ministři dopravy členských států EU se dohodli na reformě dopravního sektoru. Změní se mimo jiné pracovní podmínky řidičů kamionů. Nově se na ně budou vztahovat jiná pravidla než na ostatní pracovníky vysílané do ciziny.

O dohodě členských států informoval na twitteru Jaroslav Zajíček z českého zastoupení v EU. "A dohoda je na světě. Po roce a půl velmi ostrých jednání se členské státy dohodly na budoucích pravidlech mezinárodní silniční dopravy v EU. Poslední krok byl jednoznačně nejtěžší. Teď je řada na Evropském parlamentu," napsal.

 

Součástí dohody jsou také pravidla, která prosazovalo Česko. Usilovalo o to, aby při takzvané kabotáži, což je doprava uvnitř jiného členského státu EU, zůstaly podmínky stejné. Ty umožňují tři operace během sedmi dnů.

 

Nově se ale stanovila přestávka mezi kabotáží, která trvá pět dní. Řidič může dva zkrácené týdenní odpočinky trávit v kabině, pravidelný týdenní odpočinek ale musí trávit mimo kamion. Musí mu být také umožněno vracet se domů každé tři nebo čtyři týdny.

 

 

Do konce roku 2024 by měla být všechna vozidla pro mezinárodní dopravu vybavena chytrými tachografy druhé generace. Budou automaticky zaznamenávat překročení hranic a jízdu v jiném státě a také polohu kamionu, která je důležitá také pro trávení kabotáže.

 

Dohoda obecně upravuje pravidla pro dopravu po Evropě. EU podporuje kombinovanou dopravu na delší vzdálenosti a prosazuje ekologičtější způsoby dopravy, jako jsou lodě, vlaky nebo motorové čluny. Normu musí ještě schválit Evropský parlament.

epa TN.cz