Internetový spor

Ochrana soukromí? Jen posilujete pozici, udeřilo sdružení na Google

Google
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Petr Zelený
Petr Zelený
12.3. 2021 15:26
Téma:

Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), které zastupuje nejvýznamnější hráče české internetové ekonomiky, se ostře vymezilo vůči postupu Googlu. Společnost se podle SPIR pod záminkou ochrany soukromí uživatelů pouze pokouší posílit svoji dominantní pozici na trhu. Google se ale brání.

"SPIR se ohrazuje proti avizovanému kroku Googlu, který v minulém týdnu potvrdil záměr ukončit podporu tzv. cookies třetích stran bez představení adekvátní náhrady, která by jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem jako Googlu," píše české internetové sdružení.

 

Tvrdí, že Google změnu sice zdůvodňuje vyšší ochranou soukromí uživatelů, ale ve skutečnosti jde společnosti o něco jiného. "Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů. A avizované změny ohledně cookies třetích stran jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy," míní SPIR.

 

 

"Jsme znepokojeni chováním dominantního hráče, který překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch, a přitom se účelově zaštiťuje snahou o vyšší ochranu soukromí uživatelů,“ komentoval kroky Google Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.

 

Sdružení tvrdí, že až v Chromu, který využívá celosvětově až sedm uživatelů z deseti, skončí podpora cookies třetích stran, bude Google v bezkonkurenční pozici.

 

"Nemůžeme nechat bez odezvy kroky dominantní nadnárodní společnosti, které vedou k postupné likvidaci konkurence, na kterou doplatí uživatel tím, že v blízké budoucnosti nebude mít možnost výběru. SPIR vnímá potřebu přispět ke správné interpretaci kroků, které jsou navenek prezentovány jako zlepšení ochrany soukromí, ale ve své podstatě činí opak, když obrovské množství individuálních dat shromažďují v rukou digitálního hegemona," varuje SPIR.

 

 

Google se ovšem brání. "Na tvorbě reklamních technologií, které chrání anonymitu uživatelů a přitom i nadále přináší výsledky inzerentům a vydavatelům, jsme spolupracovali s celým odvětvím. Jsme totiž přesvědčeni o tom, že sledování chování jednotlivých spotřebitelů na webu není v souladu s jejich rostoucími požadavky na ochranu soukromí. Proto jej nepovažujeme za udržitelnou investici. Google alternativní identifikátory pro sledování jednotlivců vytvářet nebude, ale uvědomujeme si, že ostatní hráči v odvětví internetové reklamy je možná budou nabízet i nadále,” reagovala šéfka komunikace Googlu v Česku Alžběta Houzarová.

 

"Lidé by neměli být nuceni akceptovat sledování své činnosti na webu kvůli tomu, aby se jim zobrazovala relevantní reklama a inzerenti nepotřebují na webu sledovat individuální spotřebitele, aby získali výkonnostní výhody digitální reklamy," dodala Houzarová.

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve Full HD a bez reklam na Voyo.cz

TN.cz