MOJE ZEMĚ

Ochránci přírody ví, jak zabránit kácení stromů! Pomoci můžou i řidiči

Moje země - Kácení stromů u silnice
Zdroj: TN.cz, Getty Images
Ilustrační snímek
Skoumalová Tatiana
Tatiana Skoumalová
21.2. 2021 12:56
Téma:

Tragickým nehodám na silnicích se dá předejít i jinak než plošným kácením většinou zdravých stromů. Na vině je příliš riskantní jízda, proto je při průjezdu alejemi potřeba zpomalit. Podle ochránců pomůže také zviditelnit kmeny stromů a na některých místech ochrana svodidly.

"Určitě se shodneme, že cesty by měly být bezpečné. Bezpečnosti ale dosáhneme především odpovědnou jízdou. Poučme se od Francie, Německa a dalších západních zemí, kde stromy kolem silnic nekácí, a přesto se v nich jezdí bezpečně," říká Marcela Klemensová z Arniky, expertka na ochranu stromů a alejí.

 

Podle informací policie nárazem do stromu loni přišlo o život 65 lidí ze 460 obětí dopravních nehod, dalších 132 bylo vážně zraněných a 1199 lehce. Pro snížení počtu nehod končící nárazem do stromu se nabízí hned několik opatření.

 

 

Konkrétně se těmto nehodám dá zabránit například snížením rychlosti při průjezdu alejemi, zákazem předjíždění, oddělením stromů svodidly na rizikových místech, zviditelněním kmenů reflexními prvky a v neposlední řadě zpřísněním pokut za nedodržování pravidel.

 

Francouzský výzkum okresních silnic před časem odhalil, že v okresech s desetkrát vyšší hustotou alejí bylo dokonce zaznamenáno třikrát nižší riziko nehodovosti. Zjistilo se, že aleje indikují zatáčky a některé křižovatky mnohem lépe než dopravní značky. Zvyšují také možnost předvídat, kterým směrem silnice povede krajinou. A to nejen za běžných podmínek, ale i za deště a sněžení či v noci. Vyplynulo to z údajů francouzského Úřadu pro sledování bezpečnosti silničního provozu.

 

 

Podle ochránců přírody ale mezi českými řidiči panuje přesvědčení, že stromy představují hrozbu. Proto se místo důslednější prevence riskantní rychlé jízdy uvažuje pouze o plošném kácení stromů bez náhrady. Často to odnáší i zdravé porosty, které bezprostředně provoz neohrožují. Obětováním alejí však vznikají výrazné škody – od narušení tradičního vzhledu krajiny, zničení kulturního dědictví až po nevratné zhoršení životního prostředí.

 

V České republice mají údržbu komunikací včetně pravidelné kontroly a péče o stromy na starosti příslušné správy silnic. Ke kácení mohou přistoupit jen u nemocných dřevin nebo u těch, které svými kořeny zasahují do tělesa komunikace. Vždy ale až po vyhodnocení stavu stromu odborníkem a vždy s odpovídající náhradní výsadbou, které se správy nezřídka vyhýbají.

 

 

Ze statistik spolku Arnika vyplývá, že kácení podél silnic převažuje a stromů ubývá. Tři vykácené stromy loni nahradily jen dvě sazenice a většinou se sázelo na jiných místech. Často se kácí bez náhradní výsadby, na území celé republiky stromů podél cest dlouhodobě ubývá a mizí tak levná a účinná ochrana před extrémními teplotami, suchem a prachem i naše historické dědictví.

 

Své o kácení ví i vítězná Alej roku 2020. Svárovská lipová alej vyhrála anketu o nejhezčí alej Česka možná právě proto, že jí hrozí vykácení kvůli opravě silnice, u které stojí. V plánu je její částečné vykácení, přesto ochránci přírody stále doufají, že se jim alej podaří zachránit.

 

Podívejte se na reportáž TV Nova o tom, jak se Češi semkli, aby spočítali, kolik je momentálně v Česku ptáků:

Související témata:
TN.cz