Výsledky kontroly

Opravy D1 stály o miliony víc a protáhly se. NKÚ: Špatná příprava

Oprava dálnice D1 - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto
Téma:

Modernizace dálnice D1 se protáhly a prodražily kvůli špatné přípravě. Vyplývá to z výsledků kontroly, které zveřejnil NKÚ. Opravy, které začaly v roce 2013, skončí nejdříve v roce 2020. Stát jakékoliv pochybení odmítá.

Nejvyšší kontrolní úřad prošetřoval, jak státní orgány používaly v letech 2012 až 2016 přidělené dotace na modernizaci D1. "V době kontroly na konci června roku 2016 stát zaplatil za stavby zatím 3,5 miliardy korun, celková cena má dosáhnout 20 a půl miliardy korun," uvedl NKÚ v tiskové zprávě.

 

Při opravách prvních čtyř úseků se sice podařilo dosáhnout nižších nákladů, celkově ale nedostatky vedly k dvouletému zpoždění a zdražení. Chyby kontroloři odhalili jak ve způsobu modernizace, tak v její přípravě a provedení.

 

"19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum," informovala mluvčí NKÚ Olga Málková. Kvůli tomu cenu čtyř staveb stoupla o téměř 130 milionů korun, oprava dvou úseků se navíc protáhla o rok.

 

Část dokumentace si zase nechalo ŘSD zpracovat brzy a pak ji muselo dvakrát aktualizovat, za což zaplatilo přes 12 milionů korun. "Kvůli neujasněným technickým otázkám se u dalších pěti staveb protáhlo zpracování projektových dokumentací až o 19 měsíců," píše Málková.

 

 

"Srovnání více variant modernizace nechalo ŘSD zpracovat až v roce 2013, kdy už probíhaly práce na čtyřech úsecích. Toto posouzení, které mělo ŘSD zadat ještě před zvolením varianty modernizace, je podle NKÚ nepřesvědčivé," shrnul NKÚ další výsledky.

 

Modernizace 161 kilometrů dálnice měla být původně hotova v roce 2018. V současnosti se termín dokončení odhaduje na rok 2020, v případě úseku "most Šmejkalka" ještě o dva roky později. ŘSD pochybení odmítá.

epa TN.cz