následky opatření

Pandemie tvrdě dopadá na žáky ZUŠ. V umění distanční výuka selhává

Chlapec s rouškou
Zdroj: Profimedia
Ilustrační fotografie
Kateřina Sejková
Kateřina Sejková
28.4. 2021 5:45

Následky distanční výuky si nesou žáci a studenti všech typů škol, na některé z nich ale pandemie dopadla tvrději. Na uměleckých školách se domácí výuka provádí těžce, správnou techniku se online formou děti jen tak nenaučí a ne vše lze podle odborníků později opravit. Nejhorší dopad má distanční výuka na pěvecké sbory a taneční skupiny.

V ČR je přibližně 500 základních uměleckých škol (ZUŠ), které navštěvuje více než čtvrt milionu dětí. Právě na jejich vzdělání má pandemie velmi tvrdý dopad. "V umění je přechod na online výuku mimořádně obtížný," říká zakladatelka stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART Dana Syrová.

 

"U nástrojů se dítě těžko naučí techniku držení nástroje na dálku, tóny či obrazy a barvy, které učitel na druhé straně obrazovky slyší a vidí jsou deformované přenosem, emoce, výraz nebo strukturu materiálu nelze přenést vůbec," vysvětluje.

 

Podle pedagogů jsou nejpostiženějšími obory ty, kde se pracuje ve skupinách, tedy taneční skupiny a pěvecké sbory. "Děti jsou celodenním zíráním do obrazovky unavené, pletou si levou a pravou. Nejhůř jsou na tom začátečníci. Je takřka nemožné jim správně ukázat postavení rukou u houslí nebo nátisk u dechového nástroje," popisuje úskalí distanční výuky ředitel ZUŠ Břevnov Miloslav Tengler.

 

 

"Jsme zvyklí se navzájem doprovázet, tedy když dítě hraje na dechový nástroj, my jej doprovázíme na klavír – současné komunikační kanály moc nedovolují hrát ve vícero lidech a poslouchat se současně," dodává s tím, že má obavy z dopadu pandemie na mladé umělce.

 

Žáky se učitelé snaží alespoň motivovat a rozvíjet jejich fantazii. "Řemeslně kreslit, technicky ovládat tužku, štětec a další nástroje nejde naučit online, ale lze nápady podpořit obrazotvornost, fantazii a kreativitu," říká výtvarnice a pedagožka Andrea Borovská z berounské ZUŠ.

 

Nejen ztráta motivace však ohrožuje talentované děti. Problémem je také ekonomická stránka věci, neboť řada rodičů si nemůže dovolit platit školu v důsledku výpadku příjmů kvůli pandemii. Podle ředitele břevnovské školy jim některé děti vrací vypůjčené hudební nástroje s nadějí, že se ke hře na nástroj opět vrátí, až budou rodiče opět finančně stabilní.

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

TN.cz