hlasujte špatná šířka

Parkovat v garážích bývá problém. Poslanci zvažují změny. ANKETA

Téma:

Někteří poslanci upozorňují na to, že současné normy pro parkovací místa jsou nevyhovující a měly by se změnit. Moderní auta jsou totiž čím dál tím širší a delší, s čímž dřívější plánovači nepočítali. A výsledkem je to, že třeba v podzemních garážích obchodních center se téměř nedá z vozu vylézt. A bude hůř. Nejprodávanějším autem loňska bylo SUV, které je v průměru široké přes dva metry.

Dřívější normy napsané ještě před rokem 1989 počítaly s šířkou parkovacího místa 225cm pro menší a 240cm pro větší osobní auta. V některých podzemních garážích obchodních center se šířka stání pohybuje sice nad tou druhou hranicí, přesto bývá problém pohodlně zaparkovat.

 

Anketa

Byli byste pro rozšíření parkovacích míst?

Hlasovalo 643 lidí.
V podzemních garážích bývají často problematické i nosné sloupy, které ubírají parkovacímu místu zhruba dvacet centimetrů. Auta se navíc vyrábějí každým rokem větší.

 

"Každá kategorie automobilů je širší, delší, někdy vyšší. Normy zaostávají za vývojem automobilů, je nutné to zkorigovat včas a větším skokem, než vše dohánět po centimetrech. Když vezmeme nejprodávanější nejtypičtější golf, tak v první generaci měl 1,61 metru šíři, teď má o 18 cm více," upozornil Igor Sirota z ÚAMK.

 

 

Podle nedávné úpravy musí mít nově postavené parkovací místo na šířku dva a půl metru. Většina obchodních center ale vznikla v době, kdy platily staré normy. A co víc, ani nová pravidla nestačí, zvlášť u aut značky SUV. "Při otevření dveří na obou stranách nemáte šanci se vejít pod tři metry, na obou stranách budete vždy vylézat bokem, nebo budete vylézat jen z jedné strany," dodal Sirota.

 

A poslanci si problémy s parkováním uvědomují. "Auta jsou větší, jsem pro změnu. Není problém to navrhnout," prohlásil Jan Zahradník (ODS). "Je možné začít řešit ještě letos," přidal se Roman Ondreka (ČSSD). 

 

 

Každá mince má ale dvě strany. Podle předsedy podvýboru Martina Kolovratníka má případná změna i své nevýhody. "Ve chvíli, kdy změníme normu parkovacíh míst a přidáme, tak ubereme celkový počet parkovacích míst a aut je stále více," upozornil.

Jakub Pacner / lud TN.cz