Český úspěch

Po 109 letech opět do oblak. Dřevěný letoun nahradil ten na elektřinu

Petr Brzek
Petr Brzek
Publikováno 13. 5. 2020
Téma:

Přesně 109 let po prvním českém aviatikovi Janu Kašparovi se do vzduchu vznesl i další český prototyp. Stroj poháněný elektřinou, stejně jako jeho dřevěný předchůdce, startoval v Pardubicích. Ale na rozdíl od Kašpara nepřistál v pražské Chuchli, ale o kousek dál na letišti Točná u Prahy.

"Obavy jsou na místě, ale musí být silnější ta touha," míní vedoucí projektu Zdeněk Němec. "Pořád se bavíme o prototypech, a to znamená, že něco zkoušíme," dodává pilot Martin Štěpánek.

 

Jan Kašpar v roce 1911 položil základní kámen české aviatiky. Z plátna a několika prkýnek vzniklo letadlo, které ulétlo 121 kilometrů za hodinu a půl. Teď česká kotlina zažila další revoluci v létání. Spalovací motor nahradil elektrický.

 

Vývoj letounu trval rok a spolkl deset milionů korun. Na hodinu letu je potřeba motor další hodinu nabíjet. Pilot musí vozit nabíječku s sebou. Ta připomíná stolní počítač a váží zhruba 20 kilogramů.

 

Letadlo dělá menší rámus, a to znamená, že v kokpitu piloti nemusejí mít sluchátka. Na jedno nabití lze prý uletět až 250 kilometrů a "palivo" stojí jen pár desítek korun na sto kilometrů cesty.

 

 

Čím rychleji se letí, tím víc se baterie vybíjí. Optimální je proto držet rychlost těsně nad stovkou. Po trase Jana Kašpara letoun letěl zhruba hodinu. Pak ho bylo potřeba strčit na chvíli do zásuvky.

 

Nabízí se otázka, co se stane, když takzvaně dojdou baterky. Prototyp prý umí i bez šťávy doplachtit. A přinejhorším se dá spolehnout na páčku v kokpitu, které vystřelí záchranný padák.

pez TN.cz