Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 3.2. 2019 20:51
hackeři útočí

Pozor na vaše peníze! Klientům bank chodí podvodné maily!

Zdroj: TV Nova

Česká spořitelna byla nucena se v poslední době bránit několika útokům, včetně zákeřné aplikace, která údajně měla číst přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví. Současně klienti banky čelí podvodným emailům, jejichž odesílatelé se vydávají za Českou spořitelnu a snaží se z důvěřivých adresátů dostat přístupové kódy.

Email je odeslán z pochybné emailové adresy, v záhlaví se však snaží tvářit jako oficiální zpráva z České spořitelny, potažmo aplikace internetového bankovnictví George. Tvrdí zákazníkům, že je potřeba, aby si aktivovali aktualizaci.

 

"Budete požádáni o nastavení kódu PIN, který obdržíte prostřednictvím SMS," nabádá zákazníky. Dále je pak odkazuje na internetové stránky, které se vzezřením, designem i odcizeným logem tváří jako aplikace České spořitelny.

 

"Jedná se o další z případů phishingových útoků. Jde o snahu podvodným emailem z klientů vylákat přihlašovací údaje do jejich internetového bankovnictví. Naše klienty na tato rizika opakovaně upozorňujeme," řekl tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. "Banka s klienty nikdy nekomunikuje způsobem, kterým by po nich chtěla posílat emailem nebo SMS zprávou přihlašovací údaje k jejich bankovnictví,“ upozorňuje důrazně.

 

Podvodný email odesílaný pod jménem České spořitelny
Zdroj: TN.cz Podvodný email odesílaný pod jménem České spořitelny

 

Na banku se však stále obracejí důvěřiví jedinci, kteří i přes nedůvěryhodnost odesílatele své údaje přece jen poskytnou. "Případy posuzujeme individuálně. Posuzujeme, jestli došlo k hrubé nedbalosti ze strany klienta. Na základě toho pak přistupujeme k případné kompenzaci," vysvětluje Hrubý. "V tuhle chvíli registrujeme několik postižených klientů," doplnil.

 

Doporučení je tedy stále stejné. Na podobné emaily nereagujte a své osobní údaje nikomu neposkytujte. Pokud si nejste jistí, zda jde, nebo nejde o oficiální komunikaci ze strany banky, raději instituci telefonicky kontaktujte.

 

Problém s podvodnými emaily není jediný, který Česká spořitelna v minulých dnech řešila. V nesnázích se ocitli uživatelé chytrých telefonů s operačním systémem Android, kteří si do svého telefonu stáhli aplikaci Blockers call 2019.


Uživatelé si Blockers call 2019 stáhli v domnění, že jim bude sloužit k blokování nevyžádaných hovorů a čísel.  Šlo však o útok, měl cílit výhradně na Čechy.

 

 

I když aplikace byla dostupná v oficiálním obchodu Google Play, šlo o malware, který bez vědomí vlastníka přístroje odchytával přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví a mohl tak nic netušící uživatele připravit o peníze. Podle některých zdrojů aplikace mohla kromě údajů do přístupů k bankovnictví odchytávat také odeslané zprávy a fotografie.
 

 

Na problém sice jako první upozornila Česká spořitelna, ale problém se týká i klientů jiných bank. Právě na popud České spořitelny následně Google aplikaci ze svého obchodu stáhl. Do té doby si však už Blockers call 2019 stáhlo přes deset tisíc lidí.

 

"Mohu potvrdit, že jsme identifikovali 7 klientů, kteří si stáhli podvodnou aplikaci Blockers Call 2019 z oficiálního Google online obchodu. Klienti nám nahlásili podezřelé odchozí platby na svých účtech, které směřovaly do zahraničí. Tyto podezřelé zahraniční transakce nyní prověřujeme,“ sdělil Hrubý.

 

 

"V souvislosti s opakujícími se případy podvodných aplikací, které se objevují v oficiálním Google online obchodu kontinuálně doporučujeme našim klientům, aby pro zabezpečení plateb v mobilním a internetovém bankovnictví využívali aplikaci George klíč, která je vůči podobným hackerským aplikacím imunní," radí Hrubý. Nejlepší obranou proti útoku je okamžité odinstalování aplikace Blockers Call 2019 a navrácení telefonu do továrního nastavení.

mj TN.cz
Reklama