vysoké pokuty

V Česku je milion aut bez filtru! Vypouštějí karcinogenní koktejl

Téma:

Vláda hledá řešení proti dieselům, které kvůli absenci filtru vypouští do ovzduší karcinogenní koktejl. Těch má být podle odhadů Ústředního automotoklubu (ÚAMK) až 1 milion, což podle ministra životního prostředí způsobuje až 95 % znečištění ve městech. Díky tomu ročně předčasně zemře až 12 tisíc lidí. Kterých aut se problém s filtry týká? Na problematiku upozornily Lidové noviny.

Více než milion dieselových aut u nás jezdí s poškozeným, nefunkčním nebo odmontovaným filtrem pevných částit. Vyplývá to z měření ÚAMK na českých parkovištích.

 

Toto zařízení zachytává rakovinotvorné látky, které vznikají při spalování nafty, pokud je ale filtr jakkoli poškozen, přestává plnit svou funkci a z auta se tak stává něco, co nás postupně zabíjí.

 

Důvodem, proč lidé filtry nemění, je jejich vysoká cena, která se pohybuje i v desítkách tisíc. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce by výrazně pomohlo zavedení pokut, díky kterým by se lidem nevyplatilo jezdit bez filtru.

 

Na našem území je platná emisní norma EURO, která závazně stanovuje limitní hodnoty výfukových exhalací. Řeší převážně množství oxidu uhelnátého, uhlovodíků, oxidů dusíku a množství pevných látek, norma ale vůbec neřeší množství oxidu uhličitého.

 

 

Nové generace normy EURO se logicky týkají modelů nově představených na evropském trhu, vozy které vstoupí do prodeje před zavedením normy nemusí nově nastupující emisní limity splňovat.

 

Podle Svazu dopravců automobilů (SDA) je těžké určit, kterých aut se to konkrétně týká. „Pro vozy s emisní normou Euro 4 nebyly v Česku filtry povinné, platilo to až u Eura 5. A u aut s normou Euro 6 se většinou už nevytloukají,“ tvrdí Josef Pokorný z SDA.

 

Jde tedy převážně o vozy vyráběné v době, kdy byla zavedena norma Euro 5. Ta začala platit v roce 2009 a další generace ji vystřídala v roce 2014. Problém se tak týká hlavně dieselových vozů uvedených na evropský trh mezi lety 2009 a 2013.

 

 

I když už se podle Pokorného filtry s normou Euro6 neničí tak často, povinnost mít je namontované mají i tato auta. Pokuty tak teoreticky mohou hrozit i novějším autům.
 

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

klma TN.cz