Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Český telekomunikační úřad

Přelomový verdikt ČTÚ: Pošta musí zaplatit za špatnou radu pošťačky

Pošťačka
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto
Vítězslav Boch
Vítězslav Boch
Publikováno 16. 10. 2019

Česká pošta zodpovídá za špatné rady svých zaměstnanců, rozhodl teď Český telekomunikační úřad, který řešil neuznanou reklamaci jednoho zákazníka. Pošťačka mu řekla, že není rozdíl mezi tím, jestli zlatou minci pošle jako Cenný balík nebo Balík Do ruky. Muž si vybral druhou možnost, když se zásilka ztratila, nechtěla mu pošta uhradit víc, než cenu poštovného.

Nespokojenému zákazníkovi musí podle rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu zaplatit pošta sedm a půl tisíce za ztracenou minci. Pošta mu přitom chtěla vrátit jen 117 korun, které uhradil za poštovné.

 

Háček byl v tom, že když se odesílatel na poště ptal, jak může zlatý dukát z roku 1845 přepravit, pracovnice za přepážkou mu dala na vybranou ze dvou služeb – Cenný balík a Balík Do ruky – s tím, že mezi nimi není žádný rozdíl.

 

"Odesílatel si vybral službu Balík Do ruky, protože podle svých slov měl pocit, že adresát dostane balík až ke dveřím, přímo do ruky," uvedl Český telekomunikační úřad v říjnové monitorovací zprávě, kde o případu informoval.

 

Pošta odmítala zodpovědnost s tím, že v poštovních podmínkách služby Balík Do ruky je explicitně uvedeno, že bankovky, mince, šeky a další ceniny jsou považovány za nepovolený obsah. ČTÚ tak řešil, jestli zákazníka zbavuje odpovědnosti to, že mu zaměstnankyně pošty poskytla špatnou radu.

 

Pošta tvrdila, že své zaměstnance řádně školí, aby poskytli zákazníkům správné informace. Za poskytnutí špatné rady nezodpovídá, protože jde o exces zaměstnance. ČTÚ se ale opřel o rozhodnutí Nejvyššího soudu, podle nějž exces nastane, pokud škůdce sledoval uspokojení svých osobních zájmů. To se podle úřadu v tomto případě nestalo.

 

 

"Argumentace pošty v tomto duchu by tak mohla vést k nesmyslnému závěru, že i samotná ztráta zásilky, na jejíž přepravě se podílí řada (k tomu proškolených) zaměstnanců pošty, by v případě jejich selhání představovala exces," upozornil ČTÚ.

 

Opřít se při rozhodování mohl o svědectví syna odesílatele, který s ním na poště byl a dosvědčil, že otci pošťačka opravdu řekla, že jde o rovnocenné služby. Pošta se to nijak nesnažila zpochybnit. Námitce tak ČTÚ vyhověl a poště nařídil muži zaplatit náhradu škody ve výši 7 501 Kč.

 

Pošta chystá velké propouštění, více v reportáži:

TN.cz