Podpora v nezaměstnanosti

Přišli jste o práci? Na tuto finanční podporu máte nárok! NÁVOD

Úřad práce
Zdroj: Getty Images, Profimedia.cz

Přestože je nezaměstnanost v poslední době na svém historickém minimu, neznamená to, že o práci nelze přijít. Je proto dobré se na podobné situace připravit. Na jakou podporu máte nárok a kde o ni žádat, se podívejte v našem návodu.

Ztráta zaměstnání je sice nepříjemná, přesto vám ale stát nabízí možnosti, jak období bez práce zvládnout co nejlépe. Máte totiž nárok jak na podporu v nezaměstnanosti, tak na pomoc od samotných pracovníků úřadu práce.


1) Okamžitě zajděte na úřad práce


Vaše první kroky by měly směřovat na "pracák". Důležité totiž je, abyste v době, kdy budete nezaměstnaní, měli zaplacené zdravotní pojištění, jinak vám na něm vznikne obrovské penále. Pokud se tedy na úřad nahlásíte a vyplníte příslušné dokumenty, bude za vás toto pojištění platit stát.


Na úřad práce můžete už v době, kdy vám běží výpovědní lhůta, abyste se mohli registrovat do evidence zájemců o zaměstnání. Budete tak informovaní o vhodných pracovních místech právě pro vás.


Pokud po skončení výpovědní doby nemáte další pracovní nabídku, musíte na úřad práce v místě vašeho trvalého pobytu. Tam podáte "Žádost o zprostředkování zaměstnání", kterou je sice možné vyplnit i elektronicky, nicméně je i tak potřeba ji následně vytisknout a osobně donést na příslušný pracovní úřad.

 


Do evidence uchazečů o zaměstnání budete zařazení ode dne podání žádosti o zprostředkování zaměstnání. Pokud nesplňujete podmínky pro zařazení do evidence uchazečů, bude vás o tom úřad informovat.


Na úřad práce byste měli zajít do tří dnů od skončení zaměstnání. Pokud tedy skončíte k 31. lednu, na úřad byste měli vyrazit mezi 1. až 3. únorem.


2) Co si s sebou na úřad vzít?


Při první návštěvě nezapomeňte na průkaz totožnosti, doklad o ukončení pracovního poměru a doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti, pokud máte například vedlejší pracovní poměr.

 

Pokud jste byli OSVČ, doneste si potvrzení o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu. Stejně tak nezapomeňte na potvrzení o ukončení náhradní doby - například mateřské dovolené, invalidního důchodu nebo péče o osobu blízkou.

 


Pokud máte takzvané zápočtové listy a potvrzení o výši průměrného výdělku nebo evidenční list důchodového pojištění, vezměte si tyto dokumenty také s sebou. V případě, že je nemáte, běžte na stránku ministerstva práce a nechte si od zaměstnavatele vyplnit "Potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti". Nicméně pokud máte v této dokumentaci zmatek, je možné zmocnit Úřad práce ČR k tomu, aby si ji obstaral sám.

 

Na jaké konkrétní příspěvky máte nárok? A musíte přijmout hned první pracovní nabídku z úřadu práce? Čtěte na další stránce! 

1
2
nor TN.cz