Letecká doprava je nejbezpečnější, uklidňuje po tragédii publicista
Hostem Kláry Brunclíkové v pořadu Vaše témabyl ve čtvrtek šéf publicistiky TV Nova a odborník na leteckou dopravu Michal Kratochvíl. Odpovídal i na vaše otázky.
Anketa
Leteckým katastrofám se dlouhodobě věnuje i šéf publicistiky TV Nova a vedoucí magazínu Střepiny Michal Kratochvíl. Ten zjistil o tragédii letu z Barcelony do Düsseldorfu mnoho zajímavých a překvapivých informací.
Proč se letadlo rozpadlo na tak malé kousky? Mohl být kopilot, který nehodu zřejmě zavinil, ve spojení s teroristy? Co se může dít v mysli lidí, kteří vědí, že s jejich letadlem není vše v pořádku? Nejen na tyto otázky odpovídal vedoucí publicistiky TV Nova Michal Kratochvíl.
Vaše téma s Michalem Kratochvílem
Kratochvíl zrekapituloval, co se v airbusu stalo a uvedl, že je pochopitelné, že když lidé sedají do letadla a cestují například na dovolenou, tak je jen těžko napadne, že v kokpitu za pancéřovými dveřmi sedí někdo, kdo je chce zabít.
"Hlavním cílem vyšetřování teď nejspíš bude, co kopilota Andrease Lubitze k děsivému činu dohnalo. Mohlo se stát něco v rodině, mohl se rozejít s přítelkyní," uvažuje Michal Kratochvíl.
A připouští, že kopilot mohl počítat s tím, že jakmile letadlo vystoupá do výšky 11 kilometrů, bude si moct jeho kolega odskočit na toaletu a on zůstane v kokpitu sám. A může provést svůj hrůzný plán.
"Teď se hodně mluví o pancéřových dveří, které se do letadel začaly montovat po teroristických útocích z roku 2001. Tyto dveře kokpit chrání, teď ovšem stály mezi přežitím a smrtí lidí na palubě," rozebírá Kratochvíl.
A dodává, že řada leteckých společností má pravidlo, že když jeden z pilotů opustí kokpit, nahradí ho na přechodnou dobu člen palubního personálu. To se v tomto případě ovšem nestalo.
"Lidé by neměli mít strach létat, pořád jde o nejbezpečnější způsob přepravy. Například Airbusů 320 bylo vyrobeno kolem 6500 a havarovalo jich osmnáct, což mluví za všechno," uklidňuje Kratochvíl.
Michal Kratochvíl dělá v TV Nova od roku 2007, začínal jako reportér domácí redakce. Natáčel v Afghánistánu i Iráku. Kromě leteckých katastrof se věnuje i válečným konfliktům nebo politice USA.