Napřímo s Bárou Divišovou

Ředitel Smartwings Napřímo: Návrat k normálu může trvat i několik let

Bára Divišová
Bára Divišová
Publikováno 3. 6. 2020
Téma:

Jednání o případné pomoci letecké společnosti Smartwings se zatím nikam neposunulo. Vláda se má rozhodnout do konce června. Měl by teď aerolinky stát podpořit? Jakou formou? Moderátorka Bára Divišová i o tom diskutovala s generálním ředitelem společnosti Smartwings Romanem Vikem v pořadu TN.cz a TV Nova Napřímo.

Pandemie paralyzovala leteckou dopravu po celém světě. Tuzemský dopravce Smartwings volá "neberte nám křídla!" a žádá, aby ho stát podržel. Kapitálový vstup do aerolinek ale prý nepřipadá v úvahu. Jednání o případné pomoci státu aerolinkám se tak zatím nikam nepohnulo a čínský akcionář, který ve firmě drží téměř poloviční podíl, dělá mrtvého brouka.

 

"Je to otázka záručního mechanismu, je to otázka úvěru a případného kapitálového vstupu, který má celou řadu variant – zvýšení kapitálu vstupem do společnosti, přes varianty odkupu za symbolickou cenu. Je potřeba si říct, že společnost nemá tu hodnotu," prohlásil již dříve ohledně možného vstupu státu do letecké společnosti Smartwings ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).

 

Ředitel Smartwings Roman Vik Napřímo řekl, že firma se do svízelné situace nedostala vlastní vinou. "Všechny aerolinky v Evropě dostaly pomoc, její příslib nebo záruku státu," okomentoval váhavost české vlády.

 

Tvrdí, že různé programy, které ministři schválili, aby se pomohlo firmám postiženým pandemií, Smartwings nestačí. "Žádný program pro takto velkou společnost vypsaný nebyl, narodíl třeba od Velké Británie. Mzdové náklady máme 100 milionů měsíčně, za dva měsíce jsme dostali pomoc ve výši 7,2 milionu," popsal Vik.

 

Aerolinky stojí buď o půjčku od státu nebo o jeho záruku u úvěru od komerčních bank. Na překlenutí období Covid-19 by prý potřebovala půjčit necelé dvě miliardy korun. Kapitálový vstup státu je prý až poslední variantou. 

 

 

Firma předpokládá, že poptávka lidí po dovolených bude postupně růst, ale že objem přepravy bude letos sotva na polovině normálu.

 

"Na dlouhých linkách mezi kontinenty počítám návrat k normálu za čtyři až pět let, na těch v rámci kontinentů za dva až tři roky. A je možné, že objem pasažérů cestujících za obchodem se už nevrátí na předchozí úroveň, protože řada společností zjistila, že si vystačí s home office a telekonferencemi," předpovídá Vik.  

TN.cz