Žlutý vs. zelení

RegioJet se pustil do Flixbusu, kvůli cenám ho udal v Bruselu

Regiojet a flixbus
Zdroj: Profimedia
Regiojet a flixbus
Téma:

Spor mezi dvěma autobusovými přepravci RegioJetem a Flixbusem se dál vyhrotil. RegioJet poslal svému konkurentovi předžalobní výzvu a zároveň si na postup Flixbusu stěžuje u eurokomisařky Margrethe Vestagerové, která má na starosti hospodářskou soutěž.

RegioJet svého konkurenta viní, že jezdí dlouhodobě za podnákladové ceny. Podle RegioJetu ceny, za něž Flixbus jezdí, pokrývají jen 55 % nákladů. Tím se podle společnosti Radima Jančury dopouští Flixbus nekalé soutěže a jeho cílem je vytlačit nebo pohltit ostatní dopravce.

 

"Na český trh vstoupil proto, aby nás donutit zezelenat a stát se součástí jejich sítě a platit jim z každé jízdenky 30 %," viní Radim Jančura svého německého konkurenta.

 

Podle Jančury by bylo v pořádku, kdyby Flixbus jezdil za podnákladové ceny dva až tři měsíce, aby si nového přepravce zákazníci vyzkoušeli a rozhodli se, které společnosti dají přednost, ale ne současných devět měsíců.

 

Zelený dopravce se brání, že používá dynamickou cenotvorbu, která se odvíjí podle obsazenosti spoje. Předžalobní výzvu RegioJetu zatím Flixbus neobdržel. RegioJet jej v ní varuje, že pokud od těchto praktik neupustí, je společnost ochotna hnát případ až k soudu.

 

K tomu, aby prošetřila podnikání Flixbusu, vyzval RegioJet také eurokomisařku pro hospodářkou soutěž Margrethe Vestagerovou.

 

 

RegioJet byl sám žalovaný

RegioJet kvůli predátorským cenám sám několikrát skončil před soudem. V roce 2005 to bylo kvůli sporu s ČSAD Liberec, která konkurenta odmítala vpouštět na liberecké autobusové nádraží.

 

Žlutý dopravce tak zastavoval před ním a coby odškodné vozil cestující za korunu, což mu po necelém měsíci zakázal předběžným opatřením Krajský soud v Brně. Za zneužití monopolního postavení bylo nakonec dvoumilionovou pokutou potrestáno ČSAD Liberec.

 

Už téměř 10 let se pak táhne spor se společností Asiana, která se v letech 2007 a 2008 snažila vstoupit na linku Praha - Brno. Po RegioJetu, respektive mateřské Student Agency, chce Asiana 16 milionů korun. RegioJet po jejím nástupu začal u spojů, které si konkurovaly, nabízet část jízdenek za 50 korun, tedy za stejnou cenu, jakou nastavila Asiana. Soud má pokračovat na začátku června.
 

Související témata:
vbo TN.cz