reklamace za koronaviru

V nouzovém stavu nelze reklamovat, vyhodili zákazníka. Tady je návod!

Reklamace
Zdroj: Profimedia
Téma:

Kvůli vládním opatřením zůstává většina obchodů stále zavřena, komplikace tak může způsobit obyčejná reklamace zboží. Na vrácení zboží máme nárok i v současné době, Česká obchodní inspekce však radí myslet v první řadě hlavně na bezpečnost.

Většina obchodů je kvůli opatřením majícím zabránit šíření koronaviru stále uzavřena, v provozu se tak snaží udržet například prodejem přes internet. Snahy omezit přímý kontakt se zákazníkem ale komplikují jinak naprosto běžné věci, problémem se stává i reklamace. Čerstvou zkušenost má s vrácením závadného zboží i muž s Moravy, společnost Hornbach mu reklamaci kvůli nouzovému stavu odmítla přijmout. Ma obchodní dům na něco podobného nárok?

 

Před půl rokem zakoupil pan Streit ve známém řetězci elektrocentrálu, která ale po čase přestala fungovat. Podle doporučení na webových stránkách nejdříve kontaktoval zákaznickou linku, kde se však dozvěděl jen velmi neurčité informace. Rozhodl se tak reklamaci vyřídit osobně.

"Na prodejně mi řekli, že zboží zpět nepřijmou, v době nouzového stavu prý neplatí zákon o spotřebiteli," popsal problém pan Streit. Rozhodl se tak promluvit s právníkem, který takovou informaci rozhodně vyvrátil.

 

Jeho slova pak potvrdil i tiskový mluvčí společnosti Hornbach David Kolář. "Zákazník má samozřejmě právo na svou reklamaci i nadále, musí však počítat s jistými omezeními. Aktuálně nepříjímáme reklamace obvyklým způsobem, ale pouze emailem, telefonicky nebo poštou. Předpokládám, že tady se jednalo o nedorozumění ve vzájemné komunikaci," osvětlil situaci.

 

Obsáhlejší radou pro zákazníky přínesla Česká obchodní inspekce s tím, že stejné restrikce platí i na jiných místech. "Spotřebitelé by prodejce měli informovat, že se chystají uplatnit právo na reklamaci v rámci dvouleté lhůty a domluvit si předání zboží na prodejně. Když se nepodaří s prodejcem lidsky domluvit, zašlete žádost o reklamaci doporučeným dopisem," radí mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

 

 

Na svých stránkách pak inspekce radí, aby zákazníci mysleli hlavně na vlastní zdraví a zdraví ostatních. Výrobky, které není nutné vrátit okamžitě, bychom si tak u sebe měli nechat do doby, než se provoz vrátí do běžného režimu.

 

Rozdíl je, pokud bylo zboží zakoupeno na fakturu firmy. Na takový nákup se nevztahuje zákon o ochraně spotřebitele. Nic na tom nemění ani přijatá opatření, nadále se postupuje v soudalu s kupní smlouvou. "Vrácení zboží je možné prakticky jen při převzetí, pozdější reklamaci umožňují jen některé obchody," upřesnil Fröhlich.

 

Již od čtvrtka se uvolní některá opatření, lidé si budou moci nakoupit v železářství, hobby marketech nebo stavebninách. Alespoň tady se tak reklamace vrátí do starých kolejí.

Související témata:
TN.cz