Železniční doprava

Rozšíření tratí spolkne 24 miliard! Nízká kapacita ohrožuje dopravu

Téma:

Českou republiku čeká modernizace železnice. Vláda totiž na středečním jednání schválila půjčku 11,5 miliardy korun od Evropské investiční banky na rozšíření tratí.

Čerpat úvěr by Česká republika měla v letech 2019 až 2025. Peníze chce investovat do rozšíření osmi úseků železničních koridorů. Po českých železnicích totiž jezdí stále více vlaků, tratě jsou přetížené a nedostatečná kapacita ohrožuje vlakovou dopravu.


Modernizace by se měla zaměřit na rozšíření některých úseků jako Velim–Poříčany, Choceň–Uhersko, Ústí nad Orlicí–Brandýs nad Orlicí, Adamov–Blansko, Brno-Maloměřice–Adamov, Lipník nad Bečvou–Drahotuše, Polom–Suchdol nad Odrou a Dětmarovice–Petrovice u Karviné–státní hranice s Polskem.

 


Skutečná výše vyčerpaných peněz se bude odvíjet od reálných nákladů na stavby. Dalších 11,5 miliardy korun poskytne na projekt stát a necelou miliardu budou tvořit peníze z evropských fondů. Podpora byla schválena zatím jen pro úseky Velim–Poříčany a Dětmarovice–Petrovice u Karviné–státní hranice s Polskem. Jejich příprava je podle ministerstva nejdále.
 

Jana Schillerová, rod TN.cz