životní prostředí

Dost bylo plastu! Sedm českých firem zruší jednorázové kelímky

Káva v kelímku_3
Zdroj: Thinkstockphotos
Téma:

Prvních sedm firem snižuje díky dobrovolným dohodám s Ministerstvem životního prostředí (MŽP) na základě iniciativy dostbyloplastu spotřebu jednorázových plastů a výrobků.

Zástupci těchto firem dnes spolupráci stvrdili svým podpisem spolu s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. Iniciativa #dostbyloplastu začala letos v březnu s cílem upozornit firmy i zákazníky na možnosti a alternativy, které omezí používání jednorázových plastů a zároveň nebudou mít dopad na životní prostředí a na jejich peněženky.

 


Každý rok se jenom v Evropě vyprodukuje přibližně 25,8 milionů tun plastového odpadu. Globální produkce je 300 milionů tun, z toho 141 milionů tun připadá na obaly. Evrposká komise v květnu představila první návrh nové legislativy v oblasti snižování jednorázových plastů, které znečišťují zejména světová moře a oceány. 

 

„Nechtěl jsem čekat, až se nová evropská legislativa dojedná se všemi členskými státy, to může trvat ještě několik let. Nejlepší a nejekologičtější cestou je vzniku odpadu předcházet a plastové nádobí, brčka nebo kelímky na kávu vůbec nepoužívat, nebo alespoň jejich používání maximálně omezit,“ řekl Brabec a dodal s tím, že proto začali jednat s firmami o tom, aby lidem vytvořili alternativy.

 


Například Bageterie Boulevard a CrossCafe nabídnou svým zákazníkům jídlo na místě i v keramickém nádobí, Bageterie na některých pobočkách vymění také plastové vidličky za nerezové. „V praxi již vybízíme zákazníky, aby využívali své vlastní hrnky či tumblery s logy CrossCafe a tím získali slevu 5 Kč na svoji oblíbenou kávu. Uvědomujeme si, že pokud má dojít k nějaké výraznější změně, musíme nejdříve začít sami u sebe,“ sdělil ředitel společnosti Alex Kral.

 


Stejně tak Dudes & Barber, která provozuje například „Kavárnu, co hledá jméno“ poskytují slevu na kávu do vlastního hrnečku a ruší také plastová brčka. „Stále vidíme spoustu možností, jak se plastů postupně zbavovat. Rádi podpoříme iniciativu kohokoliv, kdo o tom přemýšlí stejně jako my,“ řekl jednatel společnosti Lukáš Žďánský.

 


MŽP se na druhou stranu zavázalo, že ještě více podpoří osvětu v redukci jednorázových plastů a připraví dotační programy, které se zaměří na předcházení vzniku těchto odpadů. V červenci spouští ve spolupráci se Statním fondem životního prostředí ČR novou výzvu pro inovativní projekty, v níž bude k dispozici 100 milionů korun. "Doufám, že se přihlásí firmy nebo radnice, které přijdou s myšlenkou, jak snížit zbytečný plastový odpad nejenom v provozovnách, ale i na festivalech nebo městských akcích,“ sdělil náměstek MŽP Vladislav Smrž. Například v Británii mohou zákazníci půjčit opakovaně použitelný kelímek, který mohou vrátit v jakékoliv jiné kavárně zapojené do projektu.

 

Důležitou součástí kampaně je také ministerstvem vyjednaný postoj státní hygieny k používání vlastních nádob přivezených do restaurací. „Máme písemné stanovisko Státního zdravotního ústavu, že dostat kávu nebo džus do vlastního hrnku nebo si odnést jídlo ve vlastní krabičce už nebude z pohledu hygieny problém,“ dodal Smrž.

 

Mezi podniky, které se do iniciativy #dostbyloplastu zapojily, patří také České dráhy, Benzina, Leo Express nebo UGO.

sik TN.cz