PODVODNÉ TELEFONÁTY

Šmejdi se nestyděli zkusit okrást 90letou ženu, poslechněte si telefonát

Podvodné telefonáty
Zdroj: Getty Images
Ilustrační snímek
Roman Dolejský
Roman Dolejský
Publikováno 8. 3. 2020
Téma:

Podvodné telefonáty jsou i nadále mezi šmejdy oblíbené. Například v Indii vznikají přímo celá podvodná callcentra, která se zaměřují na anglicky hovořící země. Podobné telefonáty se ovšem často objevují i v České republice, neštítí se zneužít seniory nebo dobrosrdečnosti mnoha Čechů.

Podvodné telefonáty nejsou Čechům cizí. Mezi podvodníky jsou aktuálně stále oblíbené 'akce energií po telefonu'. Ti se nestydí zneužít důvěry hlavně starších lidí. Česká obchodní inspekce (ČOI) poskytla redakci TN.cz záznam telefonátu s 90letou paní, která nevědomky přistoupila na změnu dodavatele energie. Hovor si můžete poslechnout na konci článku.
 

Po telefonu připravil jinou seniorku podvodník, co se vydával za energetika, o 130 tisíc. Více v reportáži Petra Brzka:

 

"Telefonátu předcházela návštěva lidí, kteří tvrdili, že jsou z ČEZu a jdou zkontrolovat její fakturu. Pak zavolali a vše věděli. Paní postupně kývala a říkala stále 'ano', vlastně ani netušila, že souhlasila se změnou dodavatele energie. Toto berou jako souhlas po telefonu pro změnu dodavatele energie," přiblížil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

 

 

Telefonní šmejdi se neobávají zneužít ani dobré vůle lidí k pomoci postiženým. "Objevily se nabídky údajné 'Chráněné dílny', které často obtěžují spotřebitele s tím, že když od nich nakoupí, nejčastěji se jedná o předražené nože, udělají i dobrý skutek a pomohou postiženým," doplnil Fröhlich.
 

Anketa

Zkoušeli na vás šmejdi podvod po telefonu?

Hlasovalo 869 lidí.

Na konci února upozornila spotřebitelská organizace dTest na vymáhání peněz po telefonu za zboží, které ovšem nepřišlo. "Na počátku byl telefonický rozhovor se švýcarskými společnostmi Westerfield International AG, Mylando AG nebo Mylano AG z konce loňského roku. Spotřebitelé se v něm zavázali k odběru holítek pouze za cenu poštovného. Místo dárku ale opožděný Ježíšek rozdává upomínky," popsala organizace.
 

"Pokud společnost po spotřebiteli požaduje zaplacení údajně doručeného zboží, má povinnost v případě sporu prokázat, že k doručení opravdu došlo,” uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
 

Velmi rozšířený podvod se objevil na konci loňského roku - prozvánění z exotických destinací. Pokud tak člověk na číslo zavolal zpět, byl u měsíčního vyúčtování od operátora velmi překvapený. Více se dočtete v tomto článku na TN.cz.

 

 

Na podvodné callcentra z Indie se zaměřil Brit, který vystupuje pod jménem Jim Browning. Podařilo se mu napojit na kamery v centru a poslouchat hovory, kterým ročně padne za oběť statisíce Britů. Lidem se na monitorech počítačů objeví podvodné oznámení o nefunkčnosti systému a že mají zavolat na speciální linku. Tam již sedí člověk, který jim nabídne vyřešení problému za nehoráznou částku. Informace a video přinesl portál BBC.

 

Jim Browning se zaměřuje na podvodná callcentra (anglicky):

 

"Doporučujeme být obezřetní při komunikaci po telefonu, ale i na sociálních sítích, nesdělovat nikomu osobní údaje, či další citlivá data, ani nereagovat na žádost o případné přeposlání nějakého autorizačního kódu, přihlašovacích údajů a podobně. V případě, že už se do podobné situace občan dostane, tak je důležité ihned kontaktovat tísňovou linku 158 a věc oznámit policistům," poradil mluvčí policie David Schön.
 

Poslechněte si hovor s 90letou paní, na kterou se zaměřili šmejdi po telefonu:

Související témata:
TN.cz