zjištění nkú

Šokující zjištění: Třetina vlaků je starší 30 let a za hranicí životnosti

Vlak
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto
Téma:

Vlaky, které jezdí po českých železnicích, jsou z velké části za hranicí technické životnosti. Více než třetina vlaků Českých drah slouží přes 30 let. Vyplývá to ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

NKÚ se zaměřil na peníze poskytované dopravcům na obnovu vlaků v letech 2012 až 2018. Kontrole podrobil i ministerstvo dopravy, které na obnovu rozdělovalo státní peníze i evropské dotace. A výsledky nejsou příliš dobré, což se odráží i v negativním vnímání českých vlaků z pohledu veřejnosti.

 

"I přes mírný pokles průměrného stáří železničních kolejových vozidel tvoří podstatnou část vozového parku Českých drah vozidla starší 30 let, často za hranicí technické i morální životnosti. V roce 2012 provozovaly České dráhy přibližně 42 procent takto starých vozidel. V roce 2017 to bylo zhruba 35 procent. Věková struktura vozového parku podniku neodpovídá stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů dopravních služeb ani očekávání veřejnosti," uvedl odbor komunikace NKÚ.

 

Pomoci s obnovou vlakového parku by mohly peníze z operačního programu Doprava 2014 - 2020. První výzvu k předkládání žádostí o tyto dotace vyhlásil resort ale až v červnu roku 2017, tedy až v druhé polovině aktuálního programového období. Dopravci mohou z tohoto programu využít 7,7 miliardy korun.

 

 

Poskytování dotací na obnovu vlakového parku podle NKÚ úzce souvisí s otevíráním trhu osobní dopravy na železnicích. "Ministerstvo dopravy uvedlo, že kritériem pro výběr provozovatele železničních linek by měla být nejen cena, ale i kvalita služeb a vozového parku. S tím měly pomoci právě i peníze určené na obnovu železničních kolejových vozidel," upřesňuje NKÚ.

 

Hlavním provozovatel železniční dopravy ale i přes snahy o otevření trhu zůstávají České dráhy. Ty zajišťují 85 % přepravy. Právě proto byla příjemcem téměř všech dotací tato společnost. Za posledních deset let získala na obnovu vlaků celkem 4,6 miliardy korun.

mom TN.cz