statistika absence

Žáci v Česku meškají stovky hodin ročně! SROVNÁNÍ PO KRAJÍCH

Děti ve škole
Zdroj: Thinkstockphotos
Ilustrační snímek
Kateřina Sejková
Kateřina Sejková
Publikováno 6. 7. 2020
Téma:

Ačkoliv si v těchto dnech děti užívají zaslouženého volna, některé z nich do školy příliš nechodí ani během školního roku. Průměrný počet zameškaných hodin žáků na základních školách je proto relativně vysoký - překračuje 90 hodin. Na středních školách a gymnáziích je to ještě více. Nejhorší situace je v Ústeckém kraji, ani některé další na tom ale nejsou zrovna nejlépe.

Přes 91 zameškaných hodin vychází na průměrného českého žáka základní školy. A zpravidla platí, že čím je dítě starší, tím více ve škole chybí. "Lze říci, že počet zameškaných i neomluvených hodin na jednoho žáka je vyšší ve vyšších ročnících, to znamená na druhém stupni základních škol," sdělil TN.cz náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

 

Nejhorší situace je podle zjištění České školní inspekce v Ústeckém kraji, kde na jednoho žáka základní školy vychází téměř 104 zameškaných hodin a ve středním odborném vzdělávání (střední odborné školy a učiliště) dokonce až 200 hodin, z čehož 15 je neomluvených (viz tabulka níže).

 

"Ve srovnání s ostatními kraji ČR jsou tyto hodnoty velmi nepříznivé, respektive z hlediska dostupných dat představuje problematika zameškaných a neomluvených hodin u žáků Ústeckého kraje zásadní problém," uvádí Andrys.

 

Počtech absencí přepočtených na žáky v jednotlivých krajích ČR

 

"Bezmála 7 procent žáků daného kraje mělo za uzavřený školní rok minimálně jednu neomluvenou hodinu. V případě žáků ve středním odborném vzdělávání se pak jednalo téměř o 20 procent, tedy pětinu žáků," dodává Andrys. 

 

Obecně podle něj platí, že počet neomluvených hodin narůstá s věkem. Na středních školách je podstatně vyšší než na základních školách, ale i gymnáziích. "Nejvíce problematická situace je z tohoto pohledu v nematuritních, tedy učebních oborech středních škol," vysvětluje Andrys.

 

"Průměrný počet neomluvených absencí ne jednoho žáka základních škol se v posledních letech pohybuje mezi 0,5 – 1,2 hodinami, u středních škol mezi 5 – 6,5 hodinami. Zaměříme-li se pouze na ty žáky, kteří neomluvené absence mají, vychází průměrné počty na 37 – 54 h na žáka základní i střední školy. Z toho vyplývá, že neomluvené absence nejsou vyloženě plošným problémem, ale týkají se zejména určitých skupin žáků na určitých druzích škol," doplňuje Andrys.

 

 

Kromě Ústeckého kraje je situace kolem neomluvených hodin vážná i v Karlovarském, Moravskoslezském a Libereckém kraji. Co se celkového počtu zameškaných hodin týče, hůř než žáci základních škol v Ústeckém kraji jsou na tom děti ze středních Čech. Ve Středočeském kraji průměrně každý žák zamešká téměř 112 hodin. Přes stovku se dostal i Jihočeský a Plzeňský kraj.

 

Nutno dodat, že údaje o neomluvených hodinách Česká školní inspekce nesbírá ze všech škol v České republice. Data jsou pouze z těch , které v daném školním roce inspektoři navštívili, což představuje ročně zhruba šestinu všech škol.

 

"Většina škol považuje za jednu z hlavních příčin neomluvených absencí vliv rodinného prostředí. Platí tedy, že například ve vyloučených lokalitách nebo územích s nižším socioekonomickým statusem jsou podíly neomluvených hodin žáků vyšší," dodává Andrys.

TN.cz