Nastartujme Česko

Stovky nových e-shopů bojují proti krizi! Podnikání dostalo nový směr

E-shop
Zdroj: Profimedia
Vondřichová
Kristýna Vondřichová
Publikováno 22. 5. 2020

Epidemie koronaviru a s ní spojená karanténa téměř zničila podnikání tisíců lidí i podniků. Jednou z možností, jak proti nastalé krizi bojovat, bylo založit e-shop a přesunout podnikání na internet. Této šance se podle společnosti Shoptet, která poskytuje platformu na tvorbu e-shopů, chopily stovky podnikatelů.

Online začali fungovat cukráři, vinaři, a dokonce i fotografové. Podle údajů Shoptetu si zhruba 70 % z nich chce e-shop zachovat i poté, co koronavirová krize skončí. Po šanci na online podnikání skočili zejména poskytovatelé lokálních služeb. Na platformě během dvou měsíců vzniklo přes 420 internetových obchodů.

 

Ty nahradily kamenné pobočky, které kvůli pandemii musely zavřít. Na internetu je tak možné najít kadeřnické nebo fotografické služby, ale také nabídky vináren, cukráren a restaurací. V jejich nabídce jsou hotové produkty i vouchery na služby. Před karanténou mělo podle ředitele společnosti Shoptet Miroslava Uďana vlastní jen 32 % kamenných podniků. Po karanténě již 34 %.

 

 

Provoz online se vyplatí zejména podnikům z oblasti gastronomie a pohostinství, které mohou nabízet rozvoz jídel a nápojů, případně je nabízet prostřednictvím výdejních okýnek. Těch během karantény vzniklo na platformě na 120. Kadeřníci nebo provozovatelé fotografických ateliérů na svých e-shopech nabízejí možnost online nákupu poukazů na konkrétní služby.

 

 

 

"Po uzavření naší provozovny následovalo několik dní obav o budoucnost. Nakonec jsme pomocí e-shopu vytvořili online kavárnu, abychom se opět mohli dostat k lidem. Nabídka je jednoduchá, ale funguje to. Hosté zareagovali velmi rychle a jsou rádi, že existuje způsob, jak nás mohou podpořit. E-shop je pro nás další krokem, otevírá nové možnosti a rozhodně si jej necháme i poté, až bude kavárna opět v provozu," říká Anna Biolková, zakladatelka kavárny a hostelu Příběh z Týnce nad Sázavou.

 

"Podobně jako u restaurací vznikaly i v těchto segmentech vyloženě krizové e-shopy, tedy rychle a bez velkých příprav. Důležité pro ně bylo zprovoznit nový prodejní kanál, který může fungovat kdykoliv, bez ohledu na aktuální situaci. Velká část z nich ale zvažuje právě to, že si e-shop ponechá i do budoucna, až se vše vrátí k normálu. Karanténa totiž mnoha podnikům ukázala, že internetový obchod může být nejen výhodou, ale mnohdy i nutností," dodává Uďan.

 

 

Víte o jakékoli iniciativě nebo aktivitě, která se snaží nastartovat ekonomiku? Máte nápad, jak pomoci lokálním podnikatelům nebo živnostníkům? Dejte nám vědět! Napište nám na nastartujmecesko@nova.cz nebo na facebook.

TN.cz