Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 27.2. 2019 20:46
Jednání kabinetu

Taxíky bez taxametru i lehčí změna operátora! Vláda návrhy schválila

Zdroj: TV Nova

Ve středu brzy ráno jednala vláda, na programu měla elektronické komunikace i změnu pracovních podmínek taxikářů. Normy, které vláda odsouhlasila, musí ještě schválit Parlament a podepsat prezident.

Návrh změny zákona o elektronických komunikacích, který má přinést zkrácení doby převedení čísla při změně mobilního operátora na dva dny místo současných deseti, dnes schválila vláda. Na twitteru o tom informoval úřad vlády.

 

Přechod k jinému poskytovateli mobilních služeb by podle novely bylo možné uskutečnit bez nutnosti kontaktovat stávajícího operátora. Podobně funguje změna banky. Vláda pověřila premiéra Andreje Babiše (ANO), který kabinetu návrh předložil, aby vypracoval konečné znění vládního návrhu, a ministryni průmyslu Martu Novákovou (za ANO), aby návrh odůvodnila.

 

Ministr spravedlnosti Jan Kněžínek (za ANO) udělil výjimku, na základě které materiál nebyl rozeslán do připomínkového řízení, jemuž obvykle vládní materiály podléhají. V připomínkovém řízení se k návrhům vyjadřují všechna ministerstva a další instituce, například odborové organizace nebo Česká národní banka. U návrhů zákonů je lhůta pro sdělení připomínek zpravidla 20 dní.

 

Pokud se v současnosti rozhodne zákazník pro změnu operátora, stávajícímu to musí oznámit předem a deset dní čekat na uvolnění smlouvy. Návrh zkracuje dobu na pětinu. Přechod má nově zajistit nový operátor.

 

 

Nyní také lidé v případě změny operátora platí stávajícímu 20 procent z ceny, která jim ještě zbývá do data, kdy smlouva skončí. Novela počítá s tím, že v případě ukončování smlouvy na dobu určitou by lidé po třech měsících trvání smlouvy nehradili nic. Novela má také rozšířit některá ochranná opatření na živnostníky. Nyní je chráněn jen spotřebitel, tedy fyzická osoba.

 

Svůj návrh v úterý představili také opoziční Piráti, kteří plánují snížení pokut za přechod k jinému operátorovi z 20 na pět procent. Změna zákona podle nich usnadní příchod čtvrtého operátora na český trh, který by vedl ke snížení cen. Vládní návrh zákona by se podle nich kvůli složitější proceduře nestihl projednat před pozimní aukcí frekvenčních pásem.

 

Vláda jednala také o taxislužbách, jejichž vozidla již zřejmě nebudou muset být vybavená taxametrem a střešní svítilnou. Řidiči navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Navrhuje to novela zákona o silniční dopravě, kterou schválila vláda.

 

Stát chce změnou zákona umožnit větší využití moderních technologií v taxislužbě a zároveň vyrovnat podmínky pro klasické taxislužby a alternativní přepravce. Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Podle něj nebyly při sestavování novely zapracovány jejich připomínky a návrh vyvolá chaos.

 

 

Změny se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes 8000 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify.

 

Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči společností Uber nebo Taxify. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a sníží se tak zátěž podnikatelů.

 

Další novinkou je částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset nově být všechna vozidla provozující taxislužbu označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici.

 

Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři v Praze několikrát protestovali proti alternativním přepravcům.

 

 

Výhrady má ovšem i Taxify, podle níž je problémem především navrhovaná zodpovědnost platformy za to, že službu bude poskytovat řidič se všemi oprávněními. Podle firmy není možné v reálném čase ohlídat, že zaregistrovaný řidič používající aplikaci nepředá vozidlo i telefon někomu jinému.

 

Podle taxikářů Uber a Taxify porušují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence, a navíc nemusí splňovat stejné podmínky jako provozovatelé klasických taxislužeb.

 

Některé pražské taxikáře provázela špatná pověst za účtování přemrštěných částek zejména zahraničním turistům. Podle zástupců taxikářů se to týká zlomku řidičů. Úředníci magistrátu pravidelně pořádají kontroly jak taxikářů, tak řidičů Uberu.
 

epa tn.cz / ČTK