Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Zpřísnění pravidel

Telefon za volantem? Zapomeňte! Slováci chystají mastné pokuty

Řízení s telefonem
Zdroj: Thinkstockphotos
Ilustrační snímek

Pokuty za porušení dopravních předpisů jsou u nás a našich sousedů z bývalého socialistického bloku zpravidla nižší než třeba v západní Evropě. To už se ale brzy změní. A výrazně to pocítí i čeští turisté či ti, kteří sem jezdí za prací.

"Slovenské ministerstvo vnitra předloží vládě ještě nyní před létem a následně pak poslancům sedm zásadních změn dopravních předpisů," upozorňuje ÚAMK (Ústřední automotoklub).

 

Klíčovou novinkou je i zvýšení pokut za používání telefonu za volantem. Zákaz se navíc rozšiřuje i na další elektronická udělátka jako jsou tablety nebo kamery.

 

Nové pokuty budou oproti těm současným dvojnásobné - až sto eur (necelých 2600 korun) na místě a ve správním řízení dokonce dvakrát tolik.

 

 

"Půjde o pokutu srovnatelnou s Německem, Španělskem a dalšími zeměmi. Důvod? Řidič manipulující s mobilním telefonem za volantem je natolik nesoustředěný, že ho lze přirovnat k tomu, který před jízdou pil alkohol," píše autoklub.

 

Slovenští policisté přitom nebudou k chytání hříšníků používat jen kamery u silnic a dálnic, ale také ty na svých autech a motorkách. A ve větším množství také fotodalekohledy, které "vidí" až kilometr daleko.

 

Slováci chtějí také výrazně usnadnit práci záchranářům. Takzvaná záchranářská ulička bude pro řidiče nově povinností a kdo bude průjezd blokovat, dostane pokutu 99 eur.

 

"Slovensko se rozhodlo trestat zásadně i další nešvar s tím související, a to zavěšení se třeba za sanitku. Za takovéto jednání chystají na Slovensku pokutu 300 euro (přes sedm a půl tisíce korun)," varuje ÚAMK.

 

 

Mimořádně silnou zbraň dostane do rukou policie v případě, že se řidič bude nejrůznějšími cestami vyhýbat uhrazení pokuty. Bude moct hříšníkům například nasadit botičku, sundat poznávací značky nebo zabavit doklady od auta.

 

Slovenské ministerstvo vnitra se také chce zaměřit na cyklisty. Po povolení půl promile alkoholu v sedle se totiž zhoršily staistiky.

 

"V obci bude nadále povolena hranice 0,5 promile, mimo obec, ať cyklista jede po cyklostezkách nebo běžné komunikaci, bude vyžadována nula, tedy žádný alkohol," uzavírá výčet chystaných změn ÚAMK.

TN.cz