jarní úklid

Tohle udělejte po zimě s autem! Hrozí nemoci i technické problémy

Úklid auta
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto.
Téma:

Umytí auta po zimě nemusí stačit. Někdy je lepší udělat větší servis včetně kontroly provozních náplní a klimatizace.

Zimní období dává autům zabrat, nejvíce trpí především špatně chráněné části karoserie a interiér. "Po zimě je dobré autu věnovat rozsáhlou péči. Pokud někdo nechce utrácet za kompletní servis u profesionálů, měl by si plno věcí udělat sám svépomocí,“ doporučuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Mezi základními úkony by mělo být důkladné očištění karoserie a také spodku auta a všech hůře přístupných částí, kde se během zimy hromadilo bláto, špína a hlavně agresivní sůl. Auta mají několik dutin, které slouží k odvodu vody při dešti. Po zimě jsou často ucpané a následně se tam drží vlhkost, která se solí působí na karoserii jako žíravina.

 

"Vedle očištění karoserie a spodku auta je dobré myslet i na vyčištění interiéru. Nejvíce nečistot se drží v kobercích, ale také v sedačkách a kolem těsnění dveří a oken,“ připomíná Foltýn. "Právě po zimě, kdy se do auta dostala vlhkost, se s rostoucí teplotou tvoří ve špatně přístupných místech plíseň,“ doplňuje.

 

Vyluxování koberečků však nemusí stačit a někdy je potřeba nechat strojově vyčistit i potahy sedadel. Jen tak se z nich dostane veškerá špína a nepříjemný zápach. Pokud je interiér čištěn tzv. mokrou cestou, je lepší nechat auto řádně vyvětrat a vysušit. Pokud se zavřou okna a auto se nechá na sluníčku, bude to uvnitř vypadat jako v sauně. Pomůže i ošetření plastů, kůže a také gumového těsnění kolem dveří a oken specializovaným prostředkem.

 

Jedním z velmi důležitých kroků je i kontrola a případné čištění klimatizace. "Plno motoristů klimatizaci v zimě nepoužívá, ale to může způsobit problémy. V systému se totiž hromadí vlhkost a s rostoucími teplotami se začnou v klimatizaci množit bakterie,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Na jaře se pak často začne z klimatizace linout nepříjemný zápach.

 

Kdo čistí klimatizaci každý rok, tomu může stačit běžně dostupný sprej s dezinfekčním prostředkem, který stojí do čtyř set korun, ale pokud někdo klimatizaci několik let nečistil, je lepší nechat celý systém profesionálně strojově vyčistit a dezinfikovat. Někdy je potřeba také vyměnit nebo doplnit chladící médium. Jen tak je následně zaručena správná funkce klimatizace a komfort posádky.

 

Důkladný úklid by neměli zanedbat hlavně alergici a astmatici. Dlouhodobější pobyt v znečištěném prostředí by pro ně mohl znamenat zdravotní riziko.

 

 

Pozornost je potřeba věnovat i stavu provozních náplní a kontrole funkce všech důležitých systémů, jako jsou především brzdy. Plno motoristů nechává velký servis včetně výměny oleje a dalších náplní právě na jaro. Studené starty a náročnější provoz v zimních podmínkách se projevují na rychlejší degradací olejové náplně. Včasná výměna oleje pak zaručí nejen vyšší spolehlivost motoru, ale také nižší spotřebu paliva.

 

Drobnost, kterou zvládne každý motorista sám, je výměna opotřebovaných stíracích lišt. Je to investice za pár stokorun, která se rozhodně vyplatí, především kvůli bezpečnosti. Do ostřikovačů je také lepší dolít letní směs, která lépe odstraňuje hmyz.
 

Související témata:
TN.cz