letěl na jeden motor

Úřad: Bezpečnost českého letu ohrozil kapitán! Poslali ho k psychologovi

Martin Klícha
Martin Klícha
Publikováno 23. 7. 2020
Téma:

Inspektoři ukončili vyšetřování vážného incidentu, při kterém v srpnu minulého roku vysadil letounu Boeing 737-800 jeden z motorů. Posádka se ho pokusila nahodit, kapitán se po neúspěchu rozhodl pokračovat na jeden motor. Vadný rozhodovací proces kapitána podle vyšetřování ohrozil bezpečnost letu i provozu.

Letadlo společnosti Smartwings letělo loni v srpnu z řeckého ostrova Samos do Prahy. Zhruba po půl hodině od startu mu vypověděl jeden motor. Velitel letounu se rozhodl pokračovat v cestě i přes to, že se motor nepodařilo nahodit. Celý incident se obešel bez zranění, letadlo bezpečně přistálo v Praze. Na palubě bylo 170 cestujících.

 

Podle vyšetřování Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) ale vadný rozhodovací proces velitele letounu ohrozil bezpečnost letu. Společně s tím byla také snížena bezpečnost dalšího letového provozu a současně bezpečnost v příslušné oblasti průletu.

 

Velitel letounu si už při spuštění motoru všiml takzvaného cyklického náběhu otáček, což ale bylo dle jeho názoru způsobeno ofukováním motoru bočním větrem. Po nastavení otáček diference mezi motorem č.1 a motorem č.2 byla dle jeho výpovědi nezřetelná a tím pádem ji ani nezaznamenal. Otáčky motoru začaly klesat až po dosažení určité letové hladiny.

 

Po vysazení motoru začal velitel letounu situaci řešit. Už při žádosti o klesání ale vzniklo první nedorozumění. Podle závěru vyšetřování měl velitel letounu ignorovat a porušit letové provozní postupy, příslušné předpisy, ustanovení a bezpečnostní doporučení.

 

 

Dále také podle závěrečné zprávy velitel vadně stanovil vhodné letiště pro bezpečné přistání s jedním nefunkčním motorem, vadně prováděl palivovou politiku. Měl také špatně komunikovat s posádkou, čímž znemožnil prvnímu důstojníkovi podílet se na rozhodovacím procesu. Velitel měl o závadě informovat až se zpožděním, čímž se měl vyhnout povinnosti provést bezpečné přistání na nejbližším vhodném letišti.

 

"Nelze uspokojivě prokázat, avšak ani spolehlivě vyloučit, že rozhodování velitele letounu a současně letového ředitele společnosti ovlivnily ekonomické aspekty vzniklé situace," hodnotí ÚZPLN.

 

"Při zpětném hodnocení mého provedení letu, jsem přesvědčen, že nebyla porušena bezpečnost letu," uvedl velitel letu během vyšetřování.

 

 

Úřad na základě provedení letu a přetrvávajícího přesvědčení kapitána, že jeho výsledný rozhodovací proces byl proveden správně, doporučil u velitele letounu provést psychologické vyšetření.

 

Na reportáž TV Nova o důsledcích letu na jeden motor, se můžete podívat zde:

TN.cz