právník radí

Urážkám v komentářích se můžete bránit! Mnohdy jsou žalovatelné

Uživatel facebooku
Zdroj: Facebook official
Téma:

Každý uživatel sociálních sítí se někdy setkal s hanlivým komentářem. Někteří lidé však mají sprosté komentování jako koníček. Své o tom vědí například ženy, které se rozhodly sdílet své zkušenosti se sexuálním obtěžováním. Místo očekávaného soucitu se totiž často musí potýkat s urážkami a nadávkami, nad kterými zůstává rozum stát. Takovým útokům se však lze bránit, přestože je to komplikované. Právník Jan Černý poradil, jak na to.

Spousta lidí používá profily na sociálních sítích k marketingovým účelům. V dnešní době již nemusíte být slavnou celebritou, abyste měli tisíce, desetitisíce, nebo dokonce stovky tisíc sledujících.

 

Bohužel s přibývajícími sledujícími přichází i jejich potřeba se vyjadřovat k vašim příspěvkům, statusům nebo fotkám. A taková vyjádření nebývají někdy lichotivá.

 

Podobně jsou na tom příspěvky žen, které na sociálních sítích sdílejí své příběhy o sexuálním obtěžování. Místo sympatií a lítosti se totiž mnohdy setkají právě s urážkami a nadávkami. Ti, kteří je píší, však často nevědí, že páchají trestný čin.

 

"Ti, kdo se na internetu vyjadřují, musí bohužel v diskuzích počítat i s urážlivými reakcemi, většinou flustrovaných jedinců. V teoretické rovině jsou mnohé diskusní výroky žalovatelné," uvedl Jan Černý.

 

 

S velmi urážlivými příspěvky se setkala například Silvie, o jejímž příběhu jsme informovali ZDE. Po uveřejnění jejích zkušeností na Facebooku se setkala i s velmi hrubými a vulgárními urážkami.

 

"Ko*y má pěkný, to mě taky hned zaujalo," napsal Jaroslav. "Někdo by jí měl rozkopat držku, ať má pořádnej důvod kvičet. Já myslel, že pokřikovat na kur*y je v pohodě," přidal se Tomáš.

 

Právě takové příspěvky jsou podle advokáta Černého velmi na hraně. Upozorňuje však, že jsou žalovatelné pouze v rovině teoretické. "Z mnoha důvodů k žalobě ale fakticky ve většině případů dojít nemůže. Jednou z překážek je např. anonymita diskutujících a v případě civilní žaloby by bylo velmi složité totožnost diskutujících zjistit," objasnil.

 

V tomto případě však dokáže pomoci policie. "Jiné by to bylo, pokud by nějaký diskusní příspěvek policie vyhodnotila jako trestný čin, protože ta už by uměla pachatele identifikovat," doplnil Černý. Policie má totiž prostředky dohledat takového útočníka i v případě, že si založil falešný profil nebo dokonce několik takových profilů, což většina diskutérů ani neví.

 

"Některé příspěvky, které se v takových diskuzích objevují, opravdu na hraně jsou. Ženy, které své příběhy na internetu zveřejňují, projevují značnou odvahu," vyjádřil se Černý.

 

 

Drtivá většina uživatelů sociálních sítí s větším počtem sledujících se někdy setkala s kyberšikanou, která by se dala označit za trestný čin. A takovou šikanu lidé také většinou přehlížejí. Obrátit se na policii však rozhodně není přehnanou reakcí, ale mnohdy je to naopak žádoucí.

 

Bránit se je tedy sice složité, ale nikoliv nemožné. "Nejlepší cestou jsou, podle mého názoru, daleko přísnější pravidla internetu," shrnul na závěr advokát Černý.

kik TN.cz