výstavba dálnice

Aktivistické spolky v Česku brání výstavbě dálnic. Nejčastěji Děti Země

Stavební práce na D1 - 10
Zdroj: TV Nova
Jan Houška
Jan Houška
Publikováno 11. 8. 2020
Téma:

Výstavba silnic a dálnic neprobíhá v České republice tak rychle, jak je tomu zvykem v zahraničí a jak by si to zejména přáli řidiči. Na mnoha místech výstavbu už dlouho dobu systematicky blokují různé organizace. Nejčastěji Děti Země.

Ředitelství silnic a dálnic má v plánu do konce roku opravit 230 kilometrů pozemní komunikace. Stavby nových úseků, ale často naráží na problém ze strany různých spolků a organizací, které kvůli námitkám často výstavbu blokují.

 

"Dopravní stavby nám blokují různí aktivisti. Hlavně Děti Země,“ řekl premiér Andrej Babiš (ANO) na jaře. Děti Země figurují ve stavebních řízeních již několik let. Na svém webu uvádí, že se od roku 2013 do prosince roku 2017 zúčastnily jedenácti stavebních řízení z dvaceti.

 

"Například na D1 byly určité úseky blokovány 444 dnů v průměru, to znamená, že kdyby nám Děti Země neblokovali D1, tak už dávno mohla být hotová," dodal Babiš. Redakce TN.cz požádala Děti Země o vyjádření, ovšem bez odpovědi.

 

 

Děti Země blokovaly také výstavbu obchvatu kolem Břeclavi. Spor se táhl více než dvacet let, a nakonec pouze stačilo vysázet v daném území stromky.

 

Organizace a spolky blokují i jiné stavby v Česku, jako je například dálnice D3 u Tábora, kde se stát už dlouhou dobu soudí s motocentrem bratrů Bratránkových.

 

Přehled blokovaných staveb k březnu 2020:

 

Ředitelství silnic a dálnic požádalo loni o vyvlastnění pozemků, jelikož vlastníkům nabídlo odškodnění, které ale nepřijali. ŘSD tak nemůže stále dostavit 400 metrů dálnice.

 

V roce 2018 potrápil výstavbu nového okruhu v Brně také spolek Voda z Tetčic, který vznesl námitky a stavba musela být tak odložena, i přes fakt, že bylo vše připraveno. Soud nakonec rozhodl ve prospěch ŘSD.

 

 

Kromě dálnice D3 je blokována také trasa z Brna do Rakouska, dálnice D49 a D35 nebo D43. Celkem je ve zpoždění celkem 108 stavebních akcí.

 

"Na začátku stavební sezony se jednalo o 38 blokovaných dálničních staveb, na kterých dochází ke zdržení projektové přípravy nebo realizace. Mezi organizace, které blokují stavbu nejčastěji patří Děti Země a Egeria, z. s.," informoval TN.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

 

Aktuální mapa výstavby v ČR k 4.8.2020:

 

"Mezi aktuálně blokované stavby patří například dokončení dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, dostavba šedesátikilometrové části středočeské dálnice D3, úsek na D49 Hulín – Fryšták, obchvat Mikulova na D52 nebo úsek D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem,“ informuje dále Ministerstvo dopravy.

 

"Spolky nemohou blokovat řízení. Jedná se o výmluvu. Lhůty na podání či odvolání účastníků jsou pevně dané a jejich vyjádření není nijak závazné a úřad je jen vypořádá. Ekologické organizace prosazují rychlejší a jednodušší stavební řízení," vyjádřilo se Hnutí DUHA pro TN.cz.

 

 

Pomoc výstavbě silnic a dálnic by měl především nově schválený liniový zákon. Jeho cílem je zkrátit dobu přípravy dopravních staveb až o polovinu.

 

"Ať už se pozemky pro strategické stavby vykupují nebo vyvlastňují, stejně k tomu podle zákona dříve či později dojde. Problémem je prostor pro zbytečné spekulování a oddalování, čemuž se chceme vyhnout. Přitom nikoho nepřipravíme ani o korunu,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

TN.cz