Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Kde se bude stavět

VELKÝ PŘEHLED: Tyhle dopravní stavby propadlá studie neohrozí

Výstavba silnice - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia

Ministerstva dopravy a životního prostředí řeší velký problém. Většina klíčových dopravních staveb měla vypracované posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) podle starého zákona z roku 1992. Teď se nemohou stavět, protože neodpovídají evropským normám. To by ale mohlo urychlit stavby jiných silnic.

Propadlá EIA zasáhla ty nejdůležitější dopravní stavby, u kterých navíc Ředitelství silnic a dálnic nejvíce pokročilo s přípravou, a kde chtělo do roku 2018 začít se stavbou. Týká se to například dálnice D6 do Karlových Varů, dálnice D3 od Českých Budějovic na hranice s Rakouskem, dálnice D11 od Hradce Králové směrem na Jaroměř, dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, brněnského městského okruhu, posledních úseků dálnice D1 u Přerova nebo dálnice D48 z Lipníku nad Bečvou do Českého Těšína.

 

Bohužel se jedná o úseky, jejich stavbu ŘSD připravovalo jako první. Při posouzení vlivů na životní prostředí se ale řídilo starým zákonem z roku 1992. Navazující úseky, které ŘSD připravovalo později, jsou už vypracovány podle nového zákona, jenže bez těch předchozích příliš nemají smysl, nebo je příprava jejich stavby ještě v rané fázi a ŘSD nemá vykoupené pozemky či vydané stavební rozhodnutí.

 

To se týká především klíčové dálnice D35, která by měla vytvořit severní propojení Prahy a Slezska. První dva úseky od mimoúrovňové křižovatky u Opatovic k městečku Ostrov, dohromady měřící 27 kilometrů, chtělo ŘSD začít stavět už letos. Jenže kvůli tomu, že mají vypracované stanovisko EIA podle starého zákona, tak se stavět nemohou. Ty zbývající až k Mohelnici mají vypracované posouzení podle správného zákona.

 

 

Ještě absurdnější situace vznikla u pokračování dálnice D11 z Hradce Králové směrem k Jaroměři a k hranicím s Polskem. ŘSD chtělo letos zahájit stavbu dvou úseků z krajského města až k Jaroměři a do dvou let také obchvat Jaroměře. Jenže první patnáctikilometrový úsek od  Hradce ke Smiřicím má propadlou studii EIA. Druhý sedmikilometrový úsek od Smiřic k Jaroměři pak sám o sobě příliš nemá smysl, stejně jako obchvat Jaroměře. A kde se tedy stavět může?

 

Dálnice D7 (Praha - Chomutov)

Dálnice zatím vede z Prahy do Slaného a od průmyslové zóny u Žatce do Chomutova. Téměř všechny ostatní úseky ale může ŘSD začít stavět. Už v červnu by ŘSD mělo zahájit stavbu téměř čtyřkilometrového úseku od Postoloprt k žatecké průmyslové zóně. Ke stávající silnici postaví ŘSD druhý profil a doprovodnou komunikaci. Úsek by mohl být hotový už napřesrok.

 

Stavět se mohou další úseky. Rozšíření obchvatu Postoloprt, které brzdí výkup pozemků, by se mělo začít stavět v roce 2020. Na něj ale navazuje rozšíření obchvatu Loun a šestikilometrový úsek, který už je také hotový v polovičním profilu, má propadlou studii EIA. Stavět se přitom měl začít už příští rok. Další tři úseky okolo Chlumčan, Panenského Týnce a Slaného mají platné posouzení a mohou se začít stavět. Až na ten nejdelší, šestnáctikilometrový úsek okolo Slaného, je ŘSD plánovalo začít stavět v příštích dvou letech.

 

 

Modernizace dálnice D1 (Praha - Brno)

Na všech úsecích, které ještě na nejvytíženější české dálnici zbývá opravit, mohou silničáři začít pracovat podle harmonogramu. Posouzení vlivů na životní prostředí se u generální rekonstrukce dálnice nevypracovává.

 

Dálnice D3 (Praha - České Budějovice)

Úseky mezi koncem dálnice u Veselí nad Lužnicí a Českými Budějovicemi jsou buď rozestavěné nebo se začnou stavět letos. A všechny mají platnou studii EIA. Jenže obchvat Českých Budějovic a další úsek směrem na hranice se kvůli EIA nemůže stavět a spojení z Prahy ke středočeskému Meznu, kde nyní dálnice provizorně začíná, se snaží blokovat různé ekologické spolky, kterým se nelíbí vedení dálnice Posázavím.

 

Obchvaty

Připravena je také celá řada obchvatů, které by do roku 2018 chtělo ŘSD začít stavět. Už letos by měla začít třeba výstavba obchvatu Slaného. Příští rok by ŘSD rádo zahájilo stavbu části obchvatu Opavy. V roce 2018 by měla začít například stavba severního obchvatu Českých Budějovic nebo Bludova v Olomouckém kraji.



 

Podívejte se na reportáž ze středečních zpráv

vbo TN.cz