Google Trendy

Více než koronavirus už Češi hledají počasí. Stále ale zajímá víc než porno

Koronavir - hacker
Zdroj: Getty Images, Profimedia.cz
Ilustrační foto
Vítězslav Boch
Vítězslav Boch
Publikováno 5. 4. 2020
Téma:

Zajímavá data o zájmu lidí o nákazu koronavirem můžeme najít v datech internetových vyhledávačů. Společnost Google pravidelně ukazuje, jaké trendy ve vyhledávání zrovna frčí. A asi nikoho nepřekvapí, že koronavirus v posledních týdnech ve vyhledávání vystřelil. Zájem o nákazu už ale zřejmě opadá a Češi opět více hledají, jaké bude počasí.

Kolik lidí konkrétní termín na googlu hledalo, společnost neprozrazuje. Pravidelně ale ukazuje, jak se měnil zájem o konkrétní výraz či téma a jak si vedou ve srovnání s jinými tématy. Na grafech tak můžeme pozorovat růst kdysi naprosto marginálního výrazu "koronavirus" v pravděpodobně nejvyhledávanější slovo na internetu.

 

První vlna zájmu přišla s tím, když Čína začala přijímat protiepidemiologická opatření. Pak zájem opadl, růst začal s tím, jak se nákaza dostala do Evropy. Zájem ve světě i v Česku už opadá. U nás ale začal klesat přibližně o týden dříve, vrcholu dosáhl, když vláda zavedla ta nejpřísnější opatření.

 

Den, kdy virus porazil porno

Za přelom v zájmu o koronavirus v Česku můžeme považovat 24. únor. To koronavirus ve vyhledávání začal porážet jednu ze stálic vyhledávačů – porno. Bylo to ve dnech, kdy se epidemie začala šířit v Itálii. Na krátko se koronavirus před pornografii dostal už na konci ledna, kdy Čína izolovala Wu-chan a další města.

 

Na konci února se ještě jednou erotická videa před koronavirus dostala, hned následující den, 1. března, ale ministr Adam Vojtěch oznámil, že v Česku jsou první tři nakažení. A na to reagovalo i vyhledávání. Koronavirus nejenže porazil porno, poprvé byl více vyhledávaným výrazem než "facebook", "youtube" a dokonce i "počasí".

 

 

Zájem o virus ještě v následujících dnech mírně opadl, raketově vystřelil vzhůru 9. a 10. března. Tedy ve dnech, kdy vláda nejprve zakázala konání akcí s účastí více než 100 osob a uzavřela školy. Vrcholu zájmu pak koronavirus dosáhl 15. března. Od té doby počet vyhledávání postupně klesá a před koronavirus se v posledních dnech opět vrátily facebook, youtube i počasí.

 

Největším trendem loňského roku byl v Googlu zpěvák Karel Gott. To, jak často jeho jméno lidé psali do vyhledávače, ale ještě nebylo nic proti tomu, jak v polovině března vyhledávali koronavirus. Zájem o Gotta byl na přelomu září a října 2019 (zpěvák zemřel 1. října) třetinový ve srovnání se zájmem o koronavirus v polovině minulého měsíce.

 


V souvislosti s opatřeními proti šíření nákazy a růstem počtu nemocných vystřelili jinak ne příliš vyhledávané výrazy – "ministerstvo zdravotnictví" a "hygienická stanice". Přestože zájem o ně ve srovnání s týdnem od 9. do 15. března už poklesl, stále zůstávají výrazně nadprůměrně vyhledávané.

 

Nad svým dlouhodobým průměrem zůstává i "rozvoz", naopak pomalu se k průměru vrátily výrazy "lékárna" a také "nemocnice". Razantní skok ve vyhledávání 16. března souvisí s tím, že nemocnice v tento den začaly oznamovat zákazy návštěv a rušení plánovaných zákroků, a zároveň vláda uvedla, že dvě nemocnice chce vyčlenit na boj s koronavirem.

 


Ve vyhledávání vyskočili Babiš a Vojtěch

Ministra Adama Vojtěcha začali Češi vyhledávat více ve chvíli, kdy oznámil první případy koronaviru. Zájem o něj a premiéra Babiše vyskakoval s tím, jak oznamovali nová opatření a úplného vrcholu dosáhl v neděli 15. března – tedy v den, kdy vláda schválila omezení volného pohybu. Ministr Vojtěch se zároveň ten den sešel s prezidentem Zemanem a také prozradil, že nakažení taxikáři jsou ve vážném stavu. Česko v té době stále ještě nemělo oběti nákazy.

 

Prezident Zeman se v měření vyhledávání dostal na špici jen jednou – 19. března. V ten den vystoupil v televizi s projevem. Ve třetím březnovém týdnu (od 16. 3.) začal také výrazněji vstupovat do dění ministr vnitra Jan Hamáček, což se projevilo v nárůstu zájmu o jeho osobu.

 

 

Zájem vzrostl v souvislosti se zavedením karantény také o epidemiologa a náměstka ministra zdravotnictví Romana Prymulu. Ten zaznamenal první vrchol ve vyhledávání 15. (karanténa) a 16. 3., kdy byl jmenován do čela krizového štábu. Největšího zájmu se mu ale dostalo 23. března, když prohlásil, že hranice mohou zůstat zavřené i dva roky. A poslední vrchol přišel 31. března, a to kvůli sporu se Světovou zdravotnickou organizací o tom, zda je prospěšné, když lidé nosí na veřejnosti roušky.

 

 

Za mořem hledají roušky, podporu a dobré zprávy

Koronavirus ovlivňuje vyhledávání po celém světě. Google upozornil, že třeba ve Spojených státech vystřelil počet vyhledávání spojení "dobré zprávy" na rekordní úroveň a oproti běžným číslům je zájem o toto spojení čtyřnásobný. Rekordní zájem byl také o hesla "vakcína" či "doručení domů".

 

Mezi nejvyhledávanějšími výrazy v posledních dnech jsou třeba roušky, podpora v nezaměstnanosti, návod na roušky, respirátor třídy N95 (obdoba českého FFP3) nebo dezinfekce na prodej.
 

Související témata:
TN.cz