COVID-BUS

Vláda nabízí podporu dopravcům. "Peníze jsou potřeba jinde," namítají

Pomoc pro dopravce
Zdroj: Getty Images
Ilustrační foto
Vondřichová
Kristýna Vondřichová
27.10. 2020 5:40
Téma:

Na stránkách ministerstva dopravy je od pondělí 26. října možné podat žádost v rámci podpory nepravidelné autobusové dopravy s názvem COVID-Bus. Dopravcům by se tak alespoň částečně vykompenzovaly ztráty za kritické jarní období. Ti se však z podpory příliš neradují. Uvítali by spíše, kdyby ministerstvo investovalo do běžných linkových spojů.

Ministerstvo dopravy podle informací na svém webu přijímá žádosti od 26. října až do 25. listopadu letošního roku. Podpora, o kterou si dopravci mohou zažádat, má pokrýt období od 12. března do 30. června, kdy byla první vlna pandemie. Pomoc je určená primárně pro nepravidelnou autobusovou dopravu.

 

Aby dopravce na podporu vůbec dosáhl, musí splňovat řadu požadavků. Například jeho propad tržeb během jarních měsíců musí být oproti stejnému období loňska větší než 50 %. Také nesmí mít žádné dluhy například u finančního úřadu nebo celní správy. Zohledňuje se také samotná kapacita autobusu a jeho emisní třída.

Anketa

Měla by vláda finančně pomoci spíše běžné linkové/železniční dopravě?

Hlasovalo 124 lidí.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že na program COVID-Bus by měla padnout miliarda korun. Půl miliardy by mělo zaplatit přímo ministerstvo dopravy, druhou polovinu pokryjí nevyčerpané prostředky z programu COVID-Nájemné.

 

Ne všichni velcí dopravci ale možnosti využijí. Například Arriva podle vyjádření mluvčího Jana Holuba na podporu nedosáhne. Nesplňuje požadavky, které ministerstvo stanovilo. Dopravci jako RegioJet, Leo Express nebo České dráhy by sice podporu využili, ale v jiném sektoru dopravy.

 

"Máme nepravidelnou dopravu, která tím byla postižena, ale pro nás je daleko důležitější, aby se vláda zabývala spíše podporou pravidelné veřejné železniční dopravy. Pomoc je potřeba všude, doposud se to dopravci snažili řešit z vlastních zdrojů a bylo by reálné to zvládnout, ale jak se situace znovu zhoršila, tak je v tuto chvíli sektor základní dopravní obslužnosti ohrožen," řekl pro TN.cz mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

 

 

Také podle dalších dopravců by pomoc měla směřovat spíše k železniční dopravě. Pro řadu lidí totiž představuje jediný způsob, jak se dostat například do práce. Zástupci RegioJetu, Českých drah a Leo Expressu kvůli tomu napsali otevřený dopis premiérovi Andreji Babišovi (ANO) a ministrovi průmyslu a obchodu a dopravy Karlu Havlíčkovi (za ANO).

 

V něm žádají o podporu osobní železniční dopravy a snížení nebo prominutí poplatku za dopravní cestu. Ten musí dopravní společnosti platit státu za použití kolejové infrastruktury. Ke snížení "kolejního" poplatku přistoupilo například Rakousko, Itálie nebo Francie.

 

 

"Fungující železniční doprava je pro Českou republiku kritická infrastruktura, která je klíčová pro fungování ekonomiky. Zaměstnává desítky tisíc zaměstnanců, zajišťuje dopravu do zaměstnání a je zásadní také pro fungování českého průmyslu. Je proto v bytostném zájmu České republiky, aby ve chvíli, kdy stát realizuje a zvažuje pomoc celé řadě jiných odvětví, zajistil přímou podporu železniční dopravy, na jejímž fungování stojí celý systém veřejné dopravy," shodují se dopravci v dopise.

TN.cz