návrh vlády

Vláda chystá bič na mladé řidiče: Ti kvůli řidičáku na zkoušku zuří!

Nezkušený řidič
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto
Téma:

I přesto, že počet smrtelných nehod byl podle policejních statistik v loňském roce nejnižší od roku 1961, podle informací dopravní policie mohou za čtvrtinu těchto nehod mladí řidiči. Naději na zlepšení někteří vidí v tzv. řidičáku na zkoušku, který do svého programového prohlášení zahrnula také vláda.

Zavedení řidičského oprávnění s omezenou platností na maximálně dva roky je jedním z bodů, které do svého programového prohlášení vláda zahrnula. Tento pojem ale není novinkou, mluví se o něm už delší dobu. S návrhem tzv. řidičáků na zkoušku přišlo ministerstvo dopravy už v roce 2016, ten se ale nedostal do legislativního procesu.

 

Řidičák na zkoušku budí rozporuplné reakce. Většina autoškol by zavedení uvítala, mladým už se tolik nelíbí. "Bylo by to vhodné, hlavně by ti mladí získali větší zkušenost, byli by ohleduplnější. Hlídali by si rychlosti a ne se hned chlubit, kdo kolik jel a na kolik to vytáhl," okomentoval návrh učitel brněnské autoškoly Pelikán Ludvík Indráček.

 

 

Podle něj by mohlo zavedení zabránit většímu počtu dopravních nehod, za které může u mladých řidičů právě nezkušenost. "Chtějí se hned vyrovnat v tom hustém provozu a držet krok s těmi, kteří už to ovládají. Zkušenosti ale získáváme postupně, je potřeba si zvykat i na rychlosti," vysvětlil s přirovnáním, že atlet také neskáče rovnou 235 centimetrů vysoko, ale začíná na 150 centimetrech - a stejné to je s rychlostí a odhadem.


Petr Crkva z autoškoly Crkva se zavedením souhlasí, ale nemyslí si, že riziko vytváří pouze mladí. "Já bych byl pro, kdyby zavedli řidičák na zkoušku u všech řidičů a ne jenom u těch prvních. Aby musel jít každý na dopravně-psychologické vyšetření, protože to co se tu děje a jezdí za lidi, je mazec," řekl.


Na vině jsou podle něj především špatné vzory, nezodpovědnost, neúcta k životu a také dostupnost rychlých a výkonných aut. "Byl bych přísnější a klidně ho zavedl, někde se začít musí," dodal Crkva.

 

 

Proti je ale dvacetiletý Pavel Švec: "Do dnešního dne jsem najel v autě přes sto tisíc kilometrů a na motorce přes patnáct tisíc kilometrů. Bez nehody a za čtyři roky s jedinou pokutou za překročení rychlosti o šest kilometrů v hodině na konci obce. Já bych pro nebyl," komentoval návrh s tím, že se obává opačného efektu a lidé si poté řeknou "mám víc bodů, můžu dělat víc přestupků".


Řešením by podle něj bylo zavedení řidičského průkazu skupiny B od šestnácti let, s tím, že by řidič nemohl vyjet bez zkušeného spolujezdce. V osmnácti letech by poté dostal řidič plnohodnotný řidičský průkaz.


Takto například situaci řeší ve Velké Británii nebo v Irsku. Mladí si mohou vybrat, jestli podstoupí výcvik v autoškole, nebo mohou zkušenosti za volantem získávat v doprovodu kohokoliv, kdo je starší jednadvaceti let a vlastní řidičák déle než tři roky. Podmínkou je vystavení značky "L" na přední a zadní části auta a poté, co si je člověk jistý a připravený, může přistoupit ke zkouškám a následně začít jezdit sám.

 

 
Mluví se o tom, že by řidiče s čerstvým řidičským oprávněním řidičák na zkoušku nutil k větší opatrnosti a zodpovědnosti, bylo by totiž mnohem snazší o něj přijít. Po dobu dvou let by měli o polovinu nižší bodový limit, místo dvanácti bodů, což je hranice pro odnětí řidičáku na jeden rok, by v jejich případě k odnětí řidičského průkazu stačilo bodů šest. Stačil by tedy jeden vážný dopravní přestupek a o řidičák by přišli.


Další možností je naopak zdvojnásobení počtu bodů za dopravní přestupek. Poté by jim k odebrání řidičáku stačilo například překročit v obci rychlost o dvacet kilometrů v hodině, za což by normálně dostali tři body.


Jak bude takový řidičák na zkoušku doopravdy vypadat, se zatím ještě neví. "Parametry toho, jak by měl řidičák na zkoušku vypadat, bude řešit a rozpracovávat až vláda s důvěrou," sdělila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jste nebezpečná řidička? OTESTUJTE SE
Auto jako zrcadlo do duše: Co o vás napoví?

sik TN.cz